Transport

Nowy Jedwabny Szlak nadzieją dla Polski, gdyby nie jeden problem

Nowy Jedwabny Szlak to koncepcja zaprezentowana przez chińskiego prezydenta Xi Jinpinga w 2013 roku w Kazachstanie. Od tego czasu w projekt zaangażowało się aż 138 krajów, a sama strategia rozwoju nazywana jest nowym impulsem, który zmieni geopolitykę. Tymczasem twórcy napotkali pewien problem, który musi być rozwiązany, jeśli w ogóle mamy myśleć o realizacji.

Jak wynika z oświadczenia Kolei Austriackich, zaistniał problem w weryfikacji systemów kolejowych na trasie Koszyce – Bratysława – Wiedeń.  Według przedstawicieli należy jak najszybciej powiększyć liczbę punktów stykowych między siecią kolejową o rozstawie 1435 mm a 1520 mm. W innym przypadku nie uda się zwiększyć transportu kolejowego między Azją a Europą.

4h z Rzeszowa do Gdańska pociągiem? Dzięki CPK będzie to możliwe

Aby zminimalizować problemy na tej trasie, zostanie utworzona specjalna szerokopasmowa trasa, przedłużona z Koszyc do Wiednia. Pozwoli to na przyspieszenie transportu na trasie europejskiej i uniknięcie problemów zatorowych.

Źródło: Bloomberg, Nowy jedwabny szlak

Nowy Jedwabny Szlak – nowa linia szerokotorowa ma być szansą na przyspieszenie transportu

Linia szerokotorowa o długości aż 400 km ma zostać wybudowana przez wspólne wysiłki rządu austriackiego i rosyjskie. Umowa w tej sprawie została podpisana w maju 2018 roku. Kwota finansowania inwestycji wynosi 6,5 mld euro.

Jak wskazał Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca prezesa Kolei Rosyjskich:

Zwiększenie transportowanego tonażu ładunków wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Projekt szerokiego toru do Bratysławy i Wiednia jest niezwykle istotny, ponieważ otwiera nowe okno w Europie.

Z przyjętego harmonogramu inwestycji wynika, że planowana linia zostanie wybudowana między 2030, a 2033 rokiem. Jak zaznaczył Heinz Gschnitzer, szef projektu budowy szerokiego toru z OBB Infrastruktur:

Faza projektowa, związana z ustalaniem dokładnej trasy oraz lokalizacji terminali, potrwa do 2025 r. Do tej pory chcemy już dysponować wszystkimi pozwoleniami na realizację dalszych prac.

Nowy Jedwabny Szlak nadzieją na rozwój Polski

Jak wynika z danych na rok 2019, na trasie Chiny – Unia Europejska, było aż 8825 pociągów, co oznacza wzrost o 40% rok do roku. Tymczasem według danych Centre for Economics and Business Research (CEBR), Polska może zyskać na realizacji projektu aż 48 mld dolarów do 2040 roku.

Nowy Jedwabny Szlak szansą dla polskiej gospodarki

Robert Roszko, dyrektor operacyjny w produkcie kolejowym w Rohlig Suus Logistics, przekazał, że:

Największym wyzwaniem związanym z Nowym Jedwabnym Szlakiem jest to, aby nasz kraj stał się nie tylko przystankiem na trasie do niemieckich, francuskich, holenderskich czy belgijskich terminali. Ważne jest to, aby przeładunki kontenerów odbywały się w Polsce. Zapewni to dużo wyższe dochody dla Skarbu Państwa, rozwój polskich firm, a co za tym idzie – nowe miejsca pracy. Niezbędne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Przede wszystkim budowa centralnego terminala logistycznego, usprawnienie przejazdów między trójmiejskimi portami i terminalami logistycznymi. Ważną kwestią jest choćby modernizacja linii kolejowych.

Trzeba również zaznaczyć, że Jedwabny Szlak zdecydowanie zyskał na pandemii. Jak wynika z danych z roku 2020, przez Rosję przewieziono ponad 1.5x więcej kontenerów niż w roku poprzednim, co uwidacznia wzrost znaczenia transportu kolejowego na świecie.

Źródło: Rynek-Kolejowy.pl, Rynek Infrastruktury

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button