Lotniczy

Lotnisko w Modlinie zostaje odcięte od pieniędzy. PPL nie zgadza się na zewnętrznego inwestora

Jak informuje poniedziałkowy Puls Biznesu, PPL nie zgodziło się na wsparcie finansowe dla Modlina. Choć znalazł się inwestor, który zaproponował wsparcie 10 mln EUR, to PPL stwierdziło, że nie chce żadnej pomocy. Nawet covidowej, przez co lotnisko w Modlinie może popaść w ruinę. Czym grozi taka deklaracja i skąd taka decyzja?

Stanisław Wojtera, prezes PPL negatywnie komentuje próby dofinansowania przez francuską firmę Egis. Wszystko dlatego, że firma zaproponowała udzielenie wsparcia finansowego za to 25% udziałów w Porcie Lotniczym Modlin. Spółka zaproponowała jednocześnie włączenie lotnisko do reszty swojej oferty, dzięki czemu mogło ono zyskać wzrost przewozów cargo i pasażerów.

Neutralne klimatycznie połączenie lotnicze cargo z Europy do Azji

Propozycja Francuzów spotkała się z przychylną opinią władz Mazowsza (36,17 proc. udziałów lotniska). Propozycja współpracy została zaprezentowana na w marcu bieżącego roku. Marszałek Adam Struzik wyraził wówczas nadzieję, że wsparcie pobudzi lotnisko, które jest obecnie w stagnacji, a jego rezerwy finansowe są dostępne do sierpnia.

Niestety Wojtera wysłał list do władz modlińskiego lotniska, w którym w zdecydowany sposób neguje chęć otrzymania jakiegokolwiek wsparcia:

Zgodnie ze strategią PPL nie są planowane żadne dezinwestycje w spółkach zależnych zarządzających polskimi portami lotniczymi. Dotyczy to także Modlina. Zatem PPL nie wyraża zainteresowania propozycją Egis nabycia udziałów należących do przedsiębiorstwa. […] Podniesioną w trakcie Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników propozycję odbycia spotkania wspólników z kierownictwem Egis należy uznać za bezprzedmiotową.

Lotnisko w Modlinie z szansą na ratunek

Krzysztof Bernatowicz, prezes Egis Projects Polska uważa, że nie jest to dobra wiadomość. Firma jednak nie odpuszcza i ma nadzieję, na dalszą współpracę. W rozmowie z Pulsem Biznesu stwierdził, że PPL nie zachowuje się profesjonalnie wobec pozostałych udziałowców:

Dziwi nas natomiast postępowanie PPL, który nie tylko odmawia dopuszczenia zewnętrznego partnera branżowego, ale nawet nie chce się z nim spotkać i przeprowadzić rozmowy. Mamy nadzieję, że będziemy mieli okazję spotkać się także z PPL i Agencją Mienia Wojskowego, aby zaprezentować naszą firmę.

O co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Marcin Danił, wiceprezes Modlina, w rozmowie z PB również ma obawy co do dalszego funkcjonowania lotniska. Wsparcie Egisa mogłoby uratować miejsce od całkowitego bankructwa spowodowanego pandemią COVID-19 i przeniesieniu ruchu na port w Radomiu:

To wielka szkoda, bo Egis jest gotów objąć 20-25 proc. udziałów i zainwestować tyle, ile potrzebujemy na rozwój, czyli 10-20 mln EUR. Jedyny warunek – firma chce mieć wpływ na zarządzanie. Zamierza włączyć Modlin do sieci 17 lotnisk, których jest właścicielem, co oznacza szansę na wzrost przewozów cargo i pasażerskich.

W marcu prezes Egis Anthony Martin, stwierdził, że inwestycja w modlińskie lotnisko jest poparta głęboką analizą, w przeciwieństwie do lotniska w Radomiu:

Widzę duże perspektywy rozwoju ekonomicznego w Polsce, ale nie mogę wyrazić bezpośredniego stanowiska odnośnie Radomia, bo nie znam tego lotniska. Natomiast sytuacja Modlina jest obiecująca.

Lotnisko w Modlinie traci fundusze przez kwestie polityczne?

Niestety pomiędzy PPL a władzami Mazowsza trwa otwarty konflikt. Egis wysoko ceni sobie wsparcie marszałka Struzika, zatem jeszcze nic straconego. Według doniesień firma chce bowiem dołączyć jako kolejny udziałowiec. Wcześniej zamierzała jedynie wykupić udziały od PPL lub AMW (31,56 proc udziałów). Pozostałe udziały posiada samorząd Nowego Dworu Mazowieckiego w wysokości 4,41 proc.

Według ekspertów blokowanie rozwoju lotniska w Modlinie ma zasadniczy wymiar polityczny. Przyznaje to prof. Włodzimierz Rydzkowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego. Według niego lotnisko w Modlinie powinno uzyskać wsparcie dzięki lokalizacji i przyzwyczajeniu pasażerów. W innym wypadku grozi mu całkowita zapaść finansowa i zapaść lokalnej gospodarki transportowej.

Źródło: WNP.pl

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button