Europa się zbroi? Komisarz UE: Europejska sieć transportu musi być dostosowana do potrzeb wojska
Jednym z głównych zagrożeń dla europejskiej sieci transportowej są skutki zmian klimatycznych

Adina-Ioana Vălean, komisarz UE ds. transportu, podkreśliła w otwierającym wystąpieniu Connecting Europe Days 2024, że wyzwania klimatyczne i geopolityczne nakładają na państwa UE konieczność inwestowania w infrastrukturę transportową odporną na skutki zmian klimatycznych. Europejska sieć transportu musi być też zabezpieczona przed zagrożeniami cyberbezpieczeństwa oraz dostosowana do potrzeb wojska.
Europejska sieć transportu modernizowana w zgodzie z Zielonym Ładem
Konferencja Connecting Europe Days 2024, zainaugurowana 2 kwietnia w Brukseli, stanowi centralne wydarzenie poświęcone europejskiej mobilności. W ramach tegorocznej edycji konferencji prezentowane są zaktualizowane cele polityki europejskiej dotyczącej rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).
Czytaj też: Ograniczenia prędkości na autostradach w Europie. Wszystko co musisz wiedzieć
Za kilka tygodni wejdą w życie nowe regulacje, które odzwierciedlają jasne zasady i polityczną wizję dla rozwoju europejskiej infrastruktury transportowej w nadchodzących dekadach. Uaktualnione rozporządzenie TEN-T to odpowiedź na geopolityczne, ekonomiczne i transformacyjne wyzwania, aby zgodnie z europejskim Zielonym Ładem oraz strategią zrównoważonej i inteligentnej mobilności uczynić sieć bardziej ekologiczną, wydajną i odporną – podkreśliła Adina-Ioana Vălean.
We invest in infrastructure for a solid, eficient & connected transport system in 🇪🇺
Extending the TEN-T network to Ukraine and Moldova is a strategic and unprecedented choice we took as a Union.
This is #ConnectingEurope for a safe, sustainable & prosperous tomorrow. pic.twitter.com/iCnIrZG66s
— Adina Valean (@AdinaValean) April 5, 2024
Transeuropejska Sieć Transportowa skupi się na wielu obszarach
Komisarz UE ds. transportu zaznaczyła, że europejska sieć transportu musi być dostosowana do zmian klimatycznych i geopolitycznych, a nowe przepisy dotyczące Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) koncentrują się na następujących obszarach:
- Wdrożeniu dziewięciu nowych europejskich korytarzy transportowych w ramach TEN-T, które obejmują także kraje sąsiadujące z UE, takie jak Ukraina, Republika Mołdawii i państwa Bałkanów Zachodnich.
- Budowaniu odporności europejskiej sieci transportowej na skutki zmian klimatycznych poprzez zaznaczenie destrukcyjnego wpływu tych zmian na infrastrukturę oraz przedstawienie możliwych środków adaptacyjnych.
- Poprawie połączeń między siecią transportową UE a krajami trzecimi sąsiadującymi oraz zwiększeniu gotowości reakcji na zagrożenia zewnętrzne poprzez prezentację kluczowych inicjatyw, takich jak „Pasy Solidarności”, mających na celu ułatwienie płynnych przepływów handlowych.
- Wzmacnianiu zdolności infrastruktury w obszarze transportu wojskowego.
🇪🇺🇲🇩 Road Transport Agreement extended until 2025!
Ensuring vital trade routes to stay open despite Russia's unprovoked aggression against Ukraine.
By sustaining trade flows, we're not only backing 🇲🇩 but also reinforcing 🇺🇦 & our #SolidarityLaneshttps://t.co/ietvQ53pzH pic.twitter.com/rjR30U6isI
— EU Transport (@Transport_EU) March 26, 2024
Komisarz Vălean podkreśliła, że wprowadzenie nowych przepisów dotyczących TEN-T pozwala krajom członkowskim UE zwiększyć odporność na kryzysy i zagrożenia, które w przeciwnym razie mogłyby spowodować straty rzędu miliardów euro.
Transport jest kluczowy dla funkcjonowania społeczeństwa. Musi być elastyczny i bezpieczny. Jest mnóstwo zagrożeń – jak chociażby ataki cybernetyczne, które mogą doprowadzić do katastrofalnych efektów dla infrastruktury, gospodarki i ludzkiego życia. Dlatego każdy pojedynczy projekt w ramach TEN-T wzmacnia odporność transportu w całej UE – zaznaczyła unijna komisarz.
Czytaj też: Europa potrzebuje zmiany polityki gospodarczej. Inaczej zostanie wasalem mocarstw
Zmiany klimatyczne zagrożeniem dla europejskiej sieci transportowej
Wskazała również, że jednym z głównych zagrożeń dla europejskiej sieci transportowej są skutki zmian klimatycznych.
Nie możemy dopuścić, aby inwestycje warte miliardy euro zostały “zmyte” w ciągu sekund. Dlatego nowy TEN-T kładzie nacisk na odporność infrastruktury – wszystkie projekty państw członkowskich UE będą przedmiotem oceny “klimatoodporności” inwestycji – stwierdziła Adina-Ioana Vălean.

Według niej obecna sytuacja geopolityczna, zwłaszcza konflikt na Ukrainie, zmusza Komisję Europejską do przemyślenia łańcuchów logistycznych, aby umożliwić działanie ukraińskiej gospodarce oraz zapewnić wojsku skuteczność w walce z najeźdźcą. Z tego powodu nowe regulacje TEN-T nakładają na państwa członkowskie konieczność lepszego dostosowania sieci transportowej do potrzeb wojska.
KE obecnie identyfikuje najlepsze korytarze transportowe dla masowego przemieszczania sprzętu i ludzi. To zadanie dla UE, żeby przez rozwój infrastruktury tych korytarzy usprawnić transport wojskowy cywilną siecią transportową. Tak więc musimy myśleć o infrastrukturze o podwójnym zastosowaniu – cywilnym i wojskowym – zaznaczyła.
Potwierdziło się! Komisja Europejska blokuje Niemcom przejęcie ITA