Huti dalej atakują statki, a tymczasem transport lotniczy z Azji święci triumfy
Tonaż lotniczy na trasie Dubaj-Europa odnotował wzrost o 205%!

Podczas gdy globalny wolumen transportu lotniczego cargo pozostaje na stabilnym poziomie, analitycy WorldACD Market Data zauważyli duże zmiany na trasie Europa – Azja. Transport lotniczy z Azji do Europy, głównie poprzez węzły przesiadkowe w Dubaju i Bangkoku, notuje ogromne wzrosty. Wszystko przez ataki Huti na statki płynące przez Morze Czerwone.
Transport lotniczy z Azji rośnie przez sytuację w żegludze morskiej
Transport lotniczy z Azji do Europy odbywa się przez główne węzły w Dubaju (ZEA), Kolombo (Sri Lanka) i Bangkoku (Tajlandia). Od początku roku zanotowały one wzrost tonażu, głównie z powodu zakłóceń w transporcie kontenerowym na Morzu Czerwonym. Szczególnie Dubaj zanotował bardzo dobre wyniki, z tonażem ponad dwukrotnie wyższym niż rok wcześniej i trendem, który nie wykazuje oznak osłabienia.
Czytaj też: Ataki Huti nie ustają! Egipt wynegocjuje pokój z Hamasem?
Tonaż lotniczy na trasie Dubaj-Europa odnotował wzrost o 205% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku i wzrost o 7% w porównaniu z poprzednim tygodniem. Ten trend wpisuje się w szerszy kontekst, charakteryzujący się silnym ożywieniem ruchu lotniczego w regionie, po wcześniejszym spadku związanym z chińskim Nowym Rokiem.
🇾🇪🇮🇱
Szkolenie bojowników Huti symulujące szturm na izraelskie miasto Dimon, gdzie znajduje się główny ośrodek nuklearny kraju. pic.twitter.com/kxCmh8dEE3— WarNewsPL (@WarNewsPL1) March 10, 2024
Transport lotniczy cargo rośnie
Równolegle, wzrasta zapotrzebowanie na loty na trasie Bangkoku-Europa. Tutaj odnotowano roczny przyrost o 33%. Ten wzrost jest częściowo wspierany przez wolumeny transportu drogowo-lotniczego z Wietnamu i innych państw w regionie, które również zmagają się z zakłóceniami w transporcie kontenerowym z Azji do Europy.
Dla kontrastu, wzrost na trasie Kolombo-Europa wykazuje oznaki spowolnienia, z rocznym wzrostem o 20%, w porównaniu do wzrostów o 35% i aż 80% z trzech poprzednich tygodni.
Czytaj też: PKB Izraela spadł o 20% w IV kw. 2023 r. Winna wojna w Gazie
Globalnie wolumeny w dziesiątym tygodniu roku pozostały zasadniczo stabilne w porównaniu z poprzednim tygodniem. Patrząc w przyszłość, dane wskazują na ożywienie po chińskim Nowym Roku, głównie napędzane przez region Azja-Pacyfik, ze wzrostem wolumenów o 28%. Odnotowano wzrost o 38% na trasach z Azji na Bliski Wschód i do Azji Południowej, oraz o 26% do Ameryki Północnej.
Globalna zdolność lotniczego cargo pozostaje znacząco wyższa niż rok wcześniej, z dwucyfrowymi wzrostami w regionie Azji-Pacyfiku (+18%) oraz Ameryki Środkowej i Południowej (+14%). To nie tylko podkreśla odporność sektora w obliczu globalnych wyzwań, ale także rosnące znaczenie strategicznych węzłów, takich jak Dubaj, w zaspokajaniu europejskiego zapotrzebowania na transport lotniczy cargo.
Znajdziesz nas w Google NewsArabowie zbudują największe lotnisko świata? No plany są ambitne