E-commerceIntralogistykaMagazyny

Logistyka e-commerce stoi przed poważnymi wyzwaniami. Czy handel online sobie poradzi? [RAPORT]

Zrozumienie i doskonalenie logistyki w e-commerce stanowią kluczowy element dalszego postępu tej branży w Polsce

E-handel pełni obecnie istotną rolę w naszym codziennym życiu, stając się coraz bardziej efektywnym i przede wszystkim wygodnym sposobem dokonywania zakupów za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Jednak czy obecna logistyka e-commerce jest wystarczająca, by spełnić oczekiwania konsumentów?

Logistyka E-commerce. Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być?

Chociaż wydaje się, że e-commerce opiera się głównie na nowoczesnych technologiach cyfrowych, nie można zapominać o złożonej infrastrukturze logistycznej, która umożliwia dostarczenie zakupionych produktów prosto pod drzwi klienta. Aktualnie sektor logistyki przechodzi jednak znaczny rozwój, jednocześnie doświadczając pewnych turbulencji. Polski Instytut Transportu Drogowego właśnie opublikował raport, rzucając światło na kluczowe aspekty logistyki w e-commerce.

Zakupy internetowe stały się powszechnością. Według danych Gemiusa z 2023 roku aż 79% użytkowników regularnie korzystających z internetu stwierdziło, że dokonywanie zakupów online stało się dla nich standardem. Klienci stawiają coraz większe wymagania, oczekując jednocześnie szybkiej i bezproblemowej dostawy. Aby sprostać tym oczekiwaniom, sprzedawcy muszą skupić się na efektywnej logistyce, która dzisiaj jest kluczowym elementem strategii biznesowej.

Mimo że postęp technologiczny i innowacje, takie jak sztuczna inteligencja, świadomość ekologiczna oraz łatwy dostęp do zakupów poprzez aplikacje mobilne, napędzają rozwój, jednocześnie stawiają przed nami nowe wyzwania. Umiejętne dostosowanie się do tych zmian i odpowiednia logistyka e-commerce będą kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Czytaj też: Polacy kochają zakupy online! E-commerce w Polsce rośnie w siłę

Przyszłość e-commerce

Raport “Logistyka E-commerce. Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być?” rozpoczyna się od analizy obecnej sytuacji na rynku Kurier-Express-Paczka (KEP). W 2022 roku sektor ten przetworzył blisko 922 miliony przesyłek i paczek pocztowych. Niemniej jednak, według szacunków zawartych w raporcie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD), w 2023 roku liczba ta wzrosła już do 1,3 miliarda przesyłek kurierskich.

Polska zajmuje czołowe miejsce w Europie pod względem dostaw poza domem (OOH), posiadając w samym 2022 roku 29 tysięcy automatów pocztowych. Warto zauważyć, że ta liczba stale rośnie, odzwierciedlając wzrost handlu internetowego. Pojawia się jednak pytanie, czy będziemy w stanie obsłużyć rosnący wolumen składanych zamówień. Prognozy wskazują, że do 2027 roku wartość globalnej sprzedaży online przekroczy 5,5 biliona dolarów. Choć ta imponująca suma zwiastuje dobre perspektywy dla sprzedawców, korzyści nie rozkładają się równomiernie. Pomimo dynamicznego wzrostu obrotów i związanych z nimi przychodów, niezbędne jest uwzględnienie kosztów dystrybucji.

Nie można również bagatelizować problemu zwrotów produktów. Ich odsetek wzrasta wskutek zaostrzonej konkurencji, gdzie sklepy konkurują nie tylko cenami, lecz także wygodą i obietnicą łatwej rezygnacji z zakupów. Elastyczna polityka zwrotów staje się istotnym składnikiem strategii biznesowej, wpływając zarówno na zadowolenie klientów, jak i efektywność kosztową przedsiębiorstwa. Zwroty stanowią szczególne wyzwanie, zwłaszcza w branży modowej.

PITD

Ekologia coraz ważniejsza

Obecnie rosnące oczekiwania konsumentów wymagają wykorzystania zaawansowanych algorytmów optymalizacyjnych. Standardem stają się szybka dostawa i zastosowanie ekologicznych metod transportu, przez co wykorzystanie zaawansowanych algorytmów staje się wręcz konieczne. Są one używane zwłaszcza przy składaniu zamówień w magazynie, gdzie precyzja i terminowość są istotne dla satysfakcji klienta. Metody takie jak pojedyncze pobieranie zamówienia (single order picking), zbiorowe pobieranie (batch picking) czy pobieranie strefowe (zone picking) są poddawane analizie w kontekście efektywności i optymalizacji. Mają też znaczenie w optymalizacji tras transportowych oraz w dostawach ostatniej mili, gdzie z ich pomocą można minimalizować koszty, a także dostosować trasy do określonych ograniczeń.

Nie ma tutaj rzecz jasna jednej recepty i wiele zależy od specyfiki rynku, np. poziomu rozwoju infrastruktury, struktury zagęszczenia populacji czy regulacji prawnych – wskazuje Krzysztof Chaładyn, wiceprezes zarządu Otimo Sp.z o.o.

W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa, coraz większa liczba dostawców skupia się na kwestiach związanych z ekologią w e-commerce. 42% respondentów oświadcza, że wpływ metody dostawy na środowisko ma dla nich istotne znaczenie. Dostarczanie produktów w sposób przyjazny dla środowiska stanowi motywację dla niemal połowy klientów dokonujących zakupów online.

Implementacja tych rozwiązań staje się coraz bardziej istotna ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Przykładowo, wprowadzenie hubów przeładunkowych oraz rowerów cargo może zwiększyć dostępność i obniżyć ceny. Ekonomia współdzielenia, obejmująca kolektywne korzystanie z pojazdów i współdzielenie maszyn paczkowych, również odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu wpływu na środowisko. Kontynuacja rozwoju tych inicjatyw może wspomagać zrównoważony rozwój e-commerce.

PITD

Automatyzacja magazynów

Natomiast automatyzacja magazynów staje się coraz bardziej istotna w kontekście logistyki magazynowej dla przedsiębiorstw e-commerce. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii możliwe jest usprawnienie procesów magazynowych, obejmujących przyjmowanie, kompletację, wysyłkę towarów, a także zarządzanie zwrotami i reklamacjami. Współczesne magazyny e-commerce korzystają już z różnych rozwiązań, takich jak systemy zarządzania magazynem (WMS), które umożliwiają sprawną obsługę zamówień, oraz zintegrowane systemy klasy MFC (material flow control), które wspierają nadzór nad systemami automatyzacji magazynowej.

Czytaj też: 3 powody, dla których warto wdrożyć automatyczny magazyn

Branża e-commerce w szczególności potrzebuje tego rodzaju rozwiązań, aby skutecznie mierzyć się z wyzwaniami rynkowymi. Handel elektroniczny przełamał dotychczasowy schemat funkcjonowania tradycyjnej logistyki i coraz częściej wymusza na operatorach logistycznych wdrażanie zautomatyzowanych rozwiązań. Automatyzacja jeden z kluczowych czynników w kontroli kosztów, zwiększaniu wydajności i elastyczności oraz budowaniu strategii zrównoważonego rozwoju – podkreśla Piotr Streker, Dyrektor Fulfillment 3LP SA.

Zrozumienie i doskonalenie logistyki w e-commerce stanowią kluczowy element dalszego postępu tej branży w Polsce. W tekście pojawiło się wiele pytań, jednak odpowiedzi na nie zawarte są w analizowanym raporcie.

PITD
Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button