Info z rynkuMorskiTransport

Estonia buduje łódź napędzaną biometanem i prądem za… 22 mln euro

Za projekt odpowiada Baltic Workboats.

Estonia podejmuje znaczące kroki w dziedzinie ekologicznej logistyki morskiej, zapowiadając budowę innowacyjnej łodzi z alternatywnymi źródłami energii. Umowa z Baltic Workboats na konstrukcję łodzi za 22 miliony euro sygnalizuje przełom w stosowaniu zrównoważonych technologii w transporcie morskim. Ten projekt ma potencjał nie tylko zmienić lokalny rynek, ale także wyznaczyć nowe standardy na arenie międzynarodowej.

  • Projekt realizowany przez doświadczoną estońską stocznię Baltic Workboats.
  • Łódź będzie napędzana biometanem i energią elektryczną, co znacząco zmniejszy emisję CO2.
  • Inicjatywa ta wpisuje się w szersze działania Estonii na rzecz promowania zrównoważonego transportu morskiego.

Estonia inwestuje miliony euro w ekologiczne technologie morskie we współpracy z Baltic Workboats

Estonia, angażując się w projekt z Baltic Workboats, aktywnie wyznacza nowe standardy w dziedzinie ekologicznej logistyki morskiej. To zaangażowanie jest widoczne w budowie innowacyjnej łodzi roboczej. Ta jednostka, mająca 40 metrów długości i 10 metrów szerokości, jest zaprojektowana z myślą o maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni roboczej. Jednocześnie jej zadaniem jest minimalizacja jej wpływu na środowisko. Dodatkowo istotnym elementem projektu jest wykorzystanie biometanu i energii elektrycznej jako źródeł napędu, co pozwala na znaczące zmniejszenie emisji CO2.

Łódź, wyposażona w nowoczesny system zarządzania energią, zapewni optymalizację zużycia paliwa i zwiększy efektywność energetyczną. Wnętrze statku, zaprojektowane z myślą o komforcie załogi i efektywnym wykorzystaniu przestrzeni roboczej, w połączeniu z nowoczesnymi systemami nawigacyjnymi i komunikacyjnymi, zapewni bezpieczną i efektywną pracę. Ponadto łódź zostanie wyposażona w zaawansowane narzędzia do badań środowiskowych, co umożliwi monitorowanie zanieczyszczeń oraz wsparcie w misjach ratunkowych.

Czytaj również: DPD Estonia dostarcza paczki w Tallinie za pomocą robotów

Co równie istotne, Baltic Workboats, kluczowy partner w projekcie ekologicznej łodzi roboczej Estonii, ma bogate doświadczenie w konstruowaniu jednostek badawczych i specjalistycznych. W samym 2023 roku firma z sukcesem zakończyła budowę 17 statków, które trafiły do Omanu, Kanady, Norwegii, Ukrainy, Belgii, Bangladeszu i Bułgarii. W ciągu 24 lat działalności, Baltic Workboats zbudował i dostarczył klientom na całym świecie ponad 230 łodzi o różnych rozmiarach i funkcjonalnościach.

Ta inwestycja ekologiczna, wspierana zarówno przez fundusze unijne, jak i krajowy budżet, nie tylko podnosi standardy w transporcie morskim. Otwiera bowiem nowe możliwości w dziedzinie badań naukowych i ochrony środowiska morskiego. Projekt ten, będący częścią szerszej strategii Estonii na rzecz zrównoważonego rozwoju, pokazuje, że innowacje mogą harmonijnie współgrać z troską o środowisko. Przyczynia się to do zmiany podejścia do transportu morskiego na całym świecie. Jest to krok w kierunku przyszłości, gdzie zrównoważony rozwój staje się normą, a technologie ekologiczne odgrywają kluczową rolę.

Zielone technologie napędem zmian w transporcie morskim

Rozszerzając perspektywę na globalne trendy w ekologicznej logistyce morskiej, projekt łodzi roboczej, który Estonia i Baltic Workboats wspólnie realizują, nabiera szczególnego znaczenia. Ta innowacyjna jednostka, wyceniona na imponujące 22 miliony euro, wnosi istotny wkład w zrównoważony rozwój branży. Inwestycja ta nie tylko podkreśla zaangażowanie Estonii w ekologiczne technologie, ale także ustanawia kraj jako lidera w dziedzinie zrównoważonego transportu morskiego na arenie międzynarodowej.

Wartość 22 milionów euro odzwierciedla zastosowanie zaawansowanych technologii i materiałów, kluczowych do osiągnięcia celów ekologicznych i wydajnościowych. Inwestycja ta obejmuje rozwój systemów napędowych na biometan i elektryczność, co ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia śladu węglowego. Dodatkowo środki te wspierają integrację zaawansowanych systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych, co jest niezbędne do efektywnego i bezpiecznego zarządzania jednostką.

Ta łódź ma również pełnić rolę platformy do badań środowiskowych i monitoringu zanieczyszczeń, co nabiera szczególnej wagi w kontekście globalnych zmian klimatycznych i ochrony środowiska morskiego. Dodatkowo jednostkę wyposażono w najnowocześniejsze technologie badawcze i ekologiczne. A to z kolei czyni ją nie tylko narzędziem pracy, ale także cennym atutem w badaniach naukowych i ochronie ekosystemów morskich.

Czytaj również: W ciągu kilku lat niedobór kierowców w Europie może się potroić

Co równie istotne, projekt ten, reprezentujący inwestycję wartej 22 milionów euro w zrównoważony rozwój transportu morskiego, nie tylko świadczy o zobowiązaniach Estonii wobec ochrony środowiska. Otóż wskazuje na rosnącą międzynarodową świadomość potrzeby implementacji ekologicznych rozwiązań w logistyce morskiej. Jest to krok naprzód nie tylko dla Estonii, ale dla całej branży, pokazując, że zrównoważony rozwój i innowacje mogą iść ramię w ramię w kreowaniu lepszej przyszłości.

Estonia wzorem w ekologicznym transporcie morskim?

Estonia, angażując się w projekt nowej łodzi roboczej z Baltic Workboats, aktywnie dąży do ekologicznego zrównoważenia w branży morskiej.  Co więcej, planowane zakończenie budowy w 2026 roku ma na celu wzmocnienie zdolności Estonii do wykonywania różnych zadań. Dotyczy to takich jak obsługa boi, utrzymanie dróg wodnych, prowadzenie badań naukowych oraz monitorowanie i reagowanie na zanieczyszczenia. Jak wspomniano wyżej — jego długość osiągnie około 40 metrów, szerokość około 10 metrów, a maksymalna prędkość wyniesie do 12 węzłów.

Dodatkowo jako pierwszy w Estonii jednostka morska w pełni zasilana alternatywnymi paliwami, ten wielofunkcyjny statek ma znacząco zmniejszyć emisję CO2. Wykorzystanie biometanu jako głównego paliwa, w połączeniu z bankiem baterii umożliwiającym pracę w 100% trybie elektrycznym, pozwoli na funkcjonowanie statku bez emisji spalin.

Czytaj również: Są wyniki zmiany PKB za 2022 rok! Irlandia na szczycie, Estonia z recesją, Polska liderem regionu

Andres Laasma, Dyrektor Generalny Państwowej Floty, wyraził zadowolenie, że pierwsza duża łódź robocza na alternatywne paliwo zostanie zbudowana w Estonii, na wyspie Saaremaa. Podkreślił długoterminowe doświadczenie i międzynarodowe uznanie Baltic Workboats w budowie różnorodnych łodzi roboczych. Margus Vanaselja, Przewodniczący Zarządu Baltic Workboats, zauważył, że zamówienia krajowe są kluczowym elementem współpracy publiczno-prywatnej, przyczyniając się do rozwoju gospodarki Estonii. Dodatkowo w kontekście działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, Estonia ogłosiła przetarg na budowę zeroemisyjnego promu na trasie Virtsu, działającego na wodór.

Czy takie działania uczynią Estonię liderem w dziedzinie ekologicznego transportu morskiego? Wszystko wskazuje na to, że tak. Wszystko dlatego, że ambitne projekty, jak te, pokazują, jak kraj może zmieniać swoją flotę i branżę morską, zmierzając ku bardziej zrównoważonej i ekologicznej przyszłości.

Estoński przewoźnik wstrzymuje transport rosyjskich towarów

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button