DrogowyTransport

W ciągu kilku lat niedobór kierowców w Europie może się potroić

Już dziś tylko 6 procent kierowców ciężarówek to ludzie młodzi

Jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane działania, niedobór kierowców w Europie może się potroić w ciągu zaledwie czterech lat, przekraczając liczbę dwóch milionów wolnych miejsc pracy w 2026 roku. Już dziś tylko 6 procent kierowców ciężarówek to ludzie młodzi.

Niedobór kierowców w Europie to spory problem

Pandemia złagodziła problem niedoboru kierowców ciężarówek i autobusów, który jednak wydaje się ponownie pojawiać w Europie w 2022 roku. Wskazuje na to najnowsze badanie IRU, według którego, jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane działania, niedobór kierowców w Europie może się potroić w ciągu zaledwie czterech lat, przekraczając liczbę dwóch milionów wolnych miejsc pracy w 2026 roku. Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku zapotrzebowanie na kierowców wzrosło o czterdzieści procent.

W obliczu wzrostu popytu w ciągu najbliższych czterech lat 30 procent pracujących dziś kierowców odejdzie na emeryturę, a stopa zastąpienia młodych ludzi będzie od czterech do siedmiu razy niższa. W praktyce w 2026 roku istnieje ryzyko, że 60 procent stanowisk nie zostanie obsadzonych. Już dziś tylko 6 procent kierowców ciężarówek to ludzie młodzi.

Wśród kwestii do rozstrzygnięcia IRU wymienia minimalny wiek uprawniający do kwalifikacji, który w pięciu krajach UE wynosi 21 lat oraz wysokie koszty uzyskania prawa jazdy i Cqc. W przypadku prowadzenia pojazdów użytkowych IRU postuluje wprowadzenie minimalnego wieku 18 lat, szkolenia rozpoczynającego się w wieku 17 lat, wkładem w uzyskanie wyższych licencji i bezpiecznych miejsc parkingowych.

Czytaj też: Brak kierowców w Wielkiej Brytanii rozpętał mały kryzys paliwowy

Rumunia obniży wiek uzyskania prawa jazdy?

Światowa organizacja przewoźników IRU szacuje, że w Rumunii brakuje 71 tys. kierowców ciężarówek. Jest to poważny problem dla kraju, który jeszcze kilka lat temu dostarczał kierowców ciężarówek do reszty Europy, i aby przeciwdziałać temu niedoborowi, stowarzyszenie przewoźników Untrr zaapelowało do rządu, by ten obniżył minimalny wiek uzyskania prawa jazdy i usunął limity na zatrudnianie imigrantów spoza UE.

Rumuńskie przepisy stanowią, że minimalny wiek uzyskania prawa jazdy WE wynosi 21 lat, chociaż UE zezwala na to w wieku 18 lat. Jak argumentuje Untrr, w ciągu tych trzech lat młodzi ludzie szukają innej pracy lub emigrują do krajów europejskich, w których jest to możliwe w wieku 18 lat (Austria, Czechy, Niemcy, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Chorwacja, Węgry, Irlandia, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Słowenia, Szwecja i Wielka Brytania). Stowarzyszenie zwraca uwagę, że „badania przeprowadzone w tych krajach wykazały, że nie ma związku między wiekiem kierowców a wypadkami, natomiast najważniejszym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo na drogach jest szkolenie kierowców”.

Jak zaznacza stowarzyszenie, w tym kontekście istnieje pilna potrzeba zmiany rumuńskiego ustawodawstwa, tak aby młoda osoba mogła zostać zawodowym kierowcą od 18 roku życia, a także przyznania funduszy europejskich na rozwój krajowej sieci zawodowych szkół jazdy, aby zapewnić szkolenie w celu zatrudnienia młodych talentów w sektorze transportu drogowego. Firmy zajmujące się przewozem drogowym są skłonne zapewnić młodym ludziom niezbędne szkolenie, a na początku 18-latkowie mogą jeździć z drugą osobą przez okres od trzech do sześciu miesięcy.

Czytaj też: Rumunia obniży wiek uzyskania prawa jazdy? Brakuje kierowców

Rekordowe braki kadrowe w branży transportowej. Niemcy chcą szkolić 17-latków

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button