Japońska firma przewozowa Ocean Network Express (ONE) podpisała umowy ze stoczniami Jiangnan Shipyard i Yangzijiang Shipbuilding na nowe kontenerowce na metanol. Dwanaście zamówionych jednostek będzie miało pojemność 13 000 TEU każda.
ONE inwestuje w pierwsze kontenerowce na metanol
Obie stocznie zbudują po sześć jednostek, a wszystkie mają być dostarczone od 2027 roku. Dla ONE będą to pierwsze kontenerowce na metanol. Zamówienie to ważny krok w realizacji zielonej strategii firmy.
Nasza decyzja o inwestycji w jednostki z dwupaliwowym systemem metanolowym współgra z Zieloną Strategią ONE jako jedną z kluczowych inicjatyw. Nadchodząca flota jest kluczowa dla osiągnięcia naszego celu, jakim jest wprowadzenie pierwszych jednostek napędzanych alternatywnym paliwem do 2030 roku i stanowi istotny etap w naszej podróży ku bardziej ekologicznej i zrównoważonej branży morskiej – powiedział Jeremy Nixon, CEO firmy ONE.
Czytaj też: Powstał kolejny eko-kontenerowiec. Oto potężna OOCL Valencia
Jak informuje portal Marine Link, metanol jest postrzegany jako substancja o dużym potencjale w redukcji emisji w branży morskiej. Dodatkowo, jednostki będą wyposażone w najnowocześniejsze technologie, takie jak zoptymalizowana forma kadłuba, system odzyskiwania ciepła oraz osłona dziobowa.
Statek będzie również wyposażony w system smarowania powietrzem oraz generator wałowy, co ma pomóc w badaniach potencjalnych ulepszeń efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG). Te innowacje mają przyspieszyć wysiłki ONE w kierunku dekarbonizacji i zapewnić zgodność z przepisami w branży przewozów morskich.
//Press Release: ONE has signed Ship Building Contracts with Jiangnan Shipyard and Yangzijiang Shipbuilding for a total construction of twelve 13,000 TEU methanol dual-fuel container ships.
Read the full release here: https://t.co/bly3QBIjAJ#asONEweCan pic.twitter.com/xJO5BCwY2F
— OceanNetworkExpress (@OceanNetworkExp) January 17, 2024
Dekarbonizacja branży
Dekarbonizacja branży morskiej stała się priorytetem w obliczu narastającego zagrożenia zmian klimatycznych. Jednym z innowacyjnych podejść do redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie morskim jest wykorzystanie metanolu jako zielonego paliwa. Metanol, będący cieczą chemiczną o wysokim potencjale energetycznym, może stanowić efektywne rozwiązanie, umożliwiające przemysłowi morskiemu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Czytaj też: Transformacja energetyczna to konieczność. Od zielonej przyszłości nie ma odwrotu
Wprowadzenie metanolu do transportu morskiego ma na celu zastąpienie tradycyjnych paliw kopalnych, głównie ropy naftowej. Proces ten, zwany dekarbonizacją, ma na celu zminimalizowanie emisji dwutlenku siarki, azotu oraz CO2, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz ograniczenia globalnego ocieplenia. Jednakże, aby pełni wykorzystać potencjał metanolu, konieczne jest rozwinięcie infrastruktury portowej umożliwiającej łatwe tankowanie, a także inwestycje w nowoczesne jednostki pływające dostosowane do korzystania z tego rodzaju paliwa.