Dzięki inwestycjom PKP Polskie Linie Kolejowe pomorska kolej staje się coraz atrakcyjniejsza dla pasażerów. Pomorskie stacje i przystanki kolejowe teraz zachęcają do wyboru pociągu, jako środka transportu w codziennych podróżach do pracy lub szkoły.
PKP modernizuje pomorskie stacje kolejowe
Przebudowane pomorskie stacje oraz przystanki kolejowe ułatwiają dostęp do pociągów. W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły ulepszenia dla podróżnych na trasie z Chojnic do Kościerzyny (linia nr 211). Podróżujący mogą teraz skorzystać z nowych peronów w miejscowościach Powałki, Radunia, Lipuska Huta, Męcikaly, Żabno koło Chojnic, Lubno, Dziemiany Kaszubskie, Kalisz Kaszubski i Brusy. Stworzono dogodne ścieżki dostępu dla osób o ograniczonych zdolnościach poruszania się, a nawierzchnie wyposażono w specjalne ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.
Perony zostały podniesione, co ułatwia wsiadanie do pociągów. Zainstalowano wiaty, ławki i poręcze do stania, oraz czytelne oznakowanie z gablotami zawierającymi rozkłady jazdy pociągów i informacje dla pasażerów. Dodatkowo, zastosowano energooszczędne oświetlenie i dostarczono stojaki dla podróżnych z rowerami. Całkowity koszt tych działań wyniósł 25 milionów złotych netto, ze środków „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Zachętę do podróżowania koleją stanowi również zmodernizowana linia kolejowa nr 229 na trasie Kartuzy – Glincz. Pasażerowie mogą teraz korzystać z odnowionych peronów w Kartuzach i Dzierżążnie, wyposażonych w wiaty, ławki, nowoczesne oznakowanie ułatwiające orientację na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewnia doskonałą widoczność po zmroku. W ramach tego przedsięwzięcia powstała także 3-kilometrowa łącznica na linii nr 214 Somonino – Kartuzy, umożliwiająca pociągom z Kościerzyny i Somonina przejechanie przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu. Koszt prac w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” wyniósł prawie 180 milionów złotych netto. Planowane zakończenie wszystkich prac przewidziane jest na marzec bieżącego roku.
We wrześniu odnowiona trasa kolejowa z Malborka do granicy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego (linia kolejowa nr 207) przywróciła ruch pociągów na odcinku Kwidzyn – Gardeja. Podróżujący korzystają teraz ze zmodernizowanych, wyżej położonych peronów na stacjach Gardeja i Sadlinki oraz na przystanku Dziwno, co ułatwia im wsiadanie do pociągów. Prace realizowane w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” zostały sfinansowane w kwocie 230 milionów złotych netto, przy udziale współfinansowania w wysokości 85 proc. ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2013–2020.
Rozwój dworców i stacji
W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały blisko 8 milionów złotych netto z budżetu w celu poprawy komfortu obsługi podróżnych na peronach w województwie pomorskim. Na stacji Gdynia Orłowo zostały zainstalowane cztery nowe windy, które mają na celu ułatwienie dostępu do kolei, szczególnie dla osób o ograniczonych zdolnościach poruszania się. Szyby windowe ułatwiają przejście z kładki na perony stacji oraz z ulic Oficerskiej i Klonowej. Te cztery nowoczesne windy elektryczne zastąpiły wcześniejsze platformy pionowe. Dodatkowo, w trakcie budowy znajduje się nowa winda na stacji Gdańsk Główny, która ułatwi dostęp do przejścia podziemnego w kierunku peronów stacji i dworca PKS z ul. Podwale Grodzkie, oraz winda na peronie nr 1 w Chojnicach. Po zabezpieczeniu odpowiednich środków finansowych, planowane jest także zainstalowanie kolejnych urządzeń na stacjach w Gdyni Chyloni, Różynach i Cieplewie.
Czytaj też: Powstanie kolejny przystanek kolejowy niedaleko Krakowa
Systematycznie doskonalona jest także estetyka pozostałych peronów na obszarze Pomorza. Przeprowadzono wymianę i uzupełnienie oznakowania, mającego na celu ułatwienie orientacji na stacjach i przystankach, między innymi w miejscowościach Puck, Władysławowo, Starogard Gdański i Słupsk. Zainstalowano tablice zawierające nazwę stacji lub przystanku, numery peronów oraz torów – ogółem ponad 120 sztuk. Dodatkowo, zamontowano 35 gablot na rozkład jazdy, między innymi w Gdańsku, Pruszczu Gdańskim, Tczewie i Czersku.
Znajdziesz nas w Google NewsPowstanie nowy przystanek kolejowy w Krakowie! Pierwszy z trzech!