České dráhy przetestują biopaliwo kolejowe z olejów roślinnych. Paliwo od Orlen Unipetrol zasili jednostki RegioFox od polskiej spółki PESA Bydgoszcz.
Biopaliwo kolejowe w pociągach RegioFox
W Czechach po raz pierwszy ruszy pociąg na biopaliwo kolejowe z odpadów i olejów roślinnych. Biopaliwo kolejowe zasili jednostkę z serii 847 RegioFox, będącą własnością České dráhy i dostarczoną przez firmę PESA Bydgoszcz. Testy będą przeprowadzane we współpracy z Instytutem Badań Kolejowych oraz spółką Orlen Unipetrol. Rozpoczęcie testów ogłoszone zostało przez České dráhy w komunikacie prasowym. Będzie to paliwo od Orlen Unipetrol ze zwiększoną zawartością zrównoważonych biokomponentów, oparte na hydronizowanym oleju roślinnym (HVO). Mieszanka ta będzie produkowana w Pardubicach. Celem jest zweryfikowanie możliwości użycia biopaliwa w tych jednostkach i ewentualne wprowadzenie go do normalnej eksploatacji.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Ta inicjatywa wpisuje się w długoterminową strategię České dráhy w zakresie redukcji emisji i wykorzystywania odnawialnych źródeł, zgodnie z Dyrektywą Unii Europejskiej RED III, która zwiększyła cel redukcji emisji gazów cieplarnianych z 6% do 14,5% do roku 2030 w porównaniu z rokiem 2019. Jest także zgodna z krajowym planem czystej mobilności Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego České dráhy ds. transportu osobowego.
Najpierw testy na torze
Badania przeprowadzone zostaną w latach 2024 i 2025. W pierwszej fazie zostaną zidentyfikowane odpowiednie mieszanki paliwowe, poddane atestacji i ocenie z punktu widzenia legislacyjnego. W drugiej fazie te mieszanki będą testowane w jednostkach napędowych PESA serii 847 w Centrum Testowym VUZ Velim. Silniki Rolls-Royce tych jednostek są homologowane do użycia biopaliw, takich jak na przykład mieszanka oleju napędowego i HVO. W ostatniej, trzeciej części projektu testy mieszanki paliwowej zostaną przeprowadzone w warunkach rzeczywistego ruchu na trasach w regionach, które już wyraziły wstępne zainteresowanie eksploatacją pociągów o niskim śladzie emisyjnym.
Do 2030 roku chcemy zredukować nasze emisje dwutlenku węgla o 25%, a najpóźniej do 2050 roku dążyć do emisyjnej neutralności. Jednym z kluczowych obszarów osiągnięcia tych celów jest rozwój i wprowadzenie płynnych biopaliw oraz alternatywnych napędów, takich jak na przykład wodór – mówi Tomáš Herink, członek zarządu grupy Orlen Unipetrol odpowiedzialny za produkcję, badania i rozwój.
Czytaj też: Czeskie Koleje wycofały polskie pociągi! Po dwóch dniach, bo się psują
Dzięki dużej liczbie zamówionych jednostek napędowych RegioFox, stosowane paliwo HVO może w przyszłości oznaczać rzeczywiste znaczące obniżenie emisji. Czechy zamówiły obecnie u firmy PESA Bydgoszcz łącznie 106 nowoczesnych jednostek serii 847.
Co to jest HVO?
Hydronizowany olej roślinny (HVO) należy do biokomponentów przetworzonych procesami rafinacji na substancję odpowiadającą składem frakcji oleju napędowego. HVO jest kompatybilne z mineralnym olejem napędowym, dlatego można je dodawać w większych proporcjach, nawet do 30% objętości, w zależności od pory roku. Jeśli parametry techniczne pojazdu pozwalają na używanie syntetycznych paliw XTL, można nawet jeździć na czystym HVO.
HVO produkowane z różnych źródeł różni się jakościowo. Różnice te dotyczą głównie sposobu oczyszczania, zużycia wodoru, a przede wszystkim śladu emisyjnego. Jeśli HVO jest wytwarzane z oleju roślinnego, który był uprawiany właśnie w celu produkcji paliwa, wszelkie czynności związane z jego powstawaniem są uwzględniane w ostatecznym śladzie emisyjnym paliwa. Niemniej jednak, w porównaniu do paliw kopalnych, można osiągnąć oszczędność emisji gazów cieplarnianych na poziomie 60–65% (ekwiwalent CO2).
Znajdziesz nas w Google News