KolejowyTransport

Pierwsze zautomatyzowane metro już jeździ w Wielkiej Brytanii

Zautomatyzowane metro jest pierwszym tego rodzaju w Wielkiej Brytanii

Po ponad dwuletnich testach, regularne kursy w szkockim Glasgow rozpoczęło pierwsze zautomatyzowane metro. Miejscowy przewoźnik, Strathclyde Partnership for Transport, wprowadził do eksploatacji pierwsze dwa składy. Ich producentem jest konsorcjum Stadler Rail / Hitachi Rail.

Zautomatyzowane metro w Glasgow

Rozpoczęcie eksploatacji nowych pociągów zostało ogłoszone przez przewoźnika na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych. Metro w Glasgow jest trzecim najstarszym systemem metra na świecie, gdzie pociągi kursują od 1896 roku. Zautomatyzowane metro jest pierwszym tego rodzaju w Wielkiej Brytanii.

Jak informuje portal Zdopravy, zamówienie na 17 składów metra otrzymało konsorcjum Stadler Rail i Ansaldo ATS (obecnie Hitachi Rail) w 2016 roku. Testy automatycznych pociągów rozpoczęły się w grudniu 2021 roku. Szczegółowy opis modernizacji metra w Glasgow znajduje się na stronach SPT.

Pierwsze zautomatyzowane metro już jeździ w Wielkiej Brytanii
Strathclyde Partnership for Transport

Oprócz nowych pociągów, metro w Glasgow przechodzi szeroką modernizację zarówno pod względem technologii do automatycznego sterowania, jak i komfortu pasażerów – większość stacji jest już dostępna bez barier.

Czytaj też: Finowie przejmują rosyjskie pociągi. Rosja twierdzi, że nielegalnie

Składy zostały dostosowane do specyficznej eksploatacji w Glasgow, gdzie istnieje jedyna, 10,5-kilometrowa okrężna linia o szerokości tuneli zaledwie 3,4 metra i nietypowym rozstawie szyn 1 220 mm. Gdy te pojazdy po raz pierwszy pojawiły się publicznie na targach Innotrans w 2018 roku, zaczęto je określać jako „metro dla hobbitów”.

Pierwsze zautomatyzowane metro już jeździ w Wielkiej Brytanii
Strathclyde Partnership for Transport

Czytaj też: Inflacja w UK spada szybciej od oczekiwań! Cięcia stóp coraz bliżej

Automatyzacja transportu

Nowe pociągi zostały wyprodukowane w zakładzie Stadlera w szwajcarskim Altenrhein. Czterowagonowy skład ma długość 39,2 metra. Jak informuje portal Zdopravy, ze względu na funkcjonowanie starszych pociągów, obecnie nadal kursują pociągi z maszynistami, a pełna migracja na automatyczną eksploatację nastąpi po wprowadzeniu wszystkich składów w przyszłym roku.

Automatyzacja transportu publicznego, zwłaszcza w kontekście metra, rewolucjonizuje mobilność miejską, zapewniając skuteczne, bezpieczne i efektywne rozwiązania transportowe. Systemy automatyzacji umożliwiają ścisłą kontrolę ruchu pociągów, eliminując czynniki ludzkiej pomyłki i zmniejszając ryzyko wypadków. Ponadto, automatyzacja przyczynia się do zwiększenia przepustowości systemu transportowego.

Włoskie pociągi są całkiem fajne, ale… nie mieszczą się w tunelach

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button