Podczas specjalnej operacji na rosyjskim terytorium, Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) wysadziła ładunki wybuchowe, które zniszczyły część infrastruktury kolejowej w trzech różnych miejscach. Wszystkie trzy ataki na rosyjską kolej miały miejsce na wschodniej części sieci kolejowej.
Trzy ataki na rosyjską kolej
Ukraińcy przeprowadzili trzy skuteczne ataki na rosyjską kolej. Jeden atak miał miejsce w Tunelu Severomuysky na Wschodniosyberyjskiej Kolei Żelaznej, jeden na wiadukcie kolejowym znanym jako „Diabelski Most„, i jeden na Magistrali Baikal-Amur (BAM).
Czytaj też: Rosjanie zbudują nowy terminal na granicy rosyjsko-chińskiej
Jak informuje portal RailFreight, ukraińscy urzędnicy potwierdzili informacje dotyczące ataku na Tunel Severomuysky w międzynarodowych mediach, takich jak Reuters. Pozostałe dwa ataki potwierdzone zostały tylko przez ukraińskie media, powołując się także na oficjalne źródła.
Rosyjskie Koleje (RZD) dotychczas skomentowały tylko atak na Tunel Severomuysky. Firma poinformowała na Telegramie, że załoga lokomotywy zaatakowanego pociągu zauważyła dym z jednego ze zbiorników na olej napędowy. Konwój został zatrzymany, a na miejsce wypadku przybyły dwa pociągi strażackie.
Zakres szkód jest jeszcze określany – poinformowały RZD na Telegramie, twierdząc, że ataki nie przerwały ruchu pociągów, a te skierowano na objazd, co spowodowało „niewielkie wydłużenie czasu podróży”.
Security Service of Ukraine has organized the second explosion at Russian Baikal-Amur railroad – DW, citing a source in the law enforcement structures.
"The Russians were twice trapped by the SSU – another fuel train exploded on the Baikal-Amur railway line", the source said.… https://t.co/MTZ57pbNWx pic.twitter.com/bJurZIUU4t
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) December 1, 2023
Ukraina zaatakowała najdłuższy tunel kolejowy w Rosji
Tunel kolejowy Severomuysky to najdłuższy tunel kolejowy w Rosji. RZD inwestuje znaczne środki w jego rozbudowę, aby zwiększyć możliwości i ułatwić transport kolejowy między portami na Dalekim Wschodzie a zachodnią częścią kraju.
Czytaj też: Niemiecki eksport samochodów do Kirgistanu wzrósł o 5500%. Tak Zachód udaje, że nie handluje z Rosją
Jak informuje portal RailFreight, Koleje Transsyberyjska i Wschodniosyberyjska oraz Magistrala Baikal-Amur stały się kluczowe dla rosyjskiego sektora transportowego i gospodarki po nałożeniu sankcji przez Zachód. Rosja opracowała kompleksowy plan przekierowania łańcucha dostaw, oparty na infrastrukturze kolejowej na Dalekim Wschodzie i wschodnich regionach kraju, aby zbliżyć Moskwę do głównych bram handlowych, które przypadkowo znajdują się po drugiej stronie państwa.
Recent reports indicate that Ukraine has launched a series of coordinated attacks on Russian military targets, including railway lines connecting Russia and China, a drone warehouse, and airfields and factories in Russia. These attacks have disrupted the… https://t.co/orZybdoUd9
— The America One News (@am1_news) December 2, 2023
Atak na ten zakres rosyjskiej infrastruktury może prowadzić do znacznych zakłóceń i strat finansowych dla sektora przewozowego tego kraju. Jednakże, według cytowanych źródeł, ataki Służby Bezpieczeństwa Ukrainy skoncentrowały się głównie na logistyce wojskowej wewnątrz Rosji.
Rosyjski Airbus musiał lądować na syberyjskim polu! Coraz bliżej tragedii…