Agencja Unii Europejskiej ds. Kolei (ERA) autoryzowała pierwszą partię wagonów zbudowanych przez Siemens Mobility. Po autoryzacji ERA, pociągi Nightjet ÖBB, wyposażone w wagony, będą dopuszczone do ruchu w Niemczech, we Włoszech, Austrii i Szwajcarii.
ERA zatwierdza pociągi Nightjet
Opisując autoryzację wagonów jako „ważny kamień milowy”, ERA stwierdziła, że nowe pociągi Nightjet reprezentują „pierwszy nowy design” wagonów sypialnych w Europie, oferując „długo oczekiwane odejście od dziesięcioleci stagnacji” w rozwoju nocnych pociągów. Autoryzacja obejmuje 10 typów pojazdów, które będą obsługiwane przez ÖBB zarówno w konfiguracji dziennego, jak i nocnego ruchu. Pozwala na eksploatację różnych typów wagonów we wszystkich czterech krajach, z każdym zatwierdzonym jako indywidualne pojazdy w określonych formacjach pociągu.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Jak informuje portal Railway Gazette, ÖBB zamówiło początkowo 13 zestawów Nightjet od Siemens Mobility w sierpniu 2018 roku, a kolejne 20 w sierpniu 2021 roku, podnosząc łączną wartość kontraktu do ponad 700 milionów euro. Siemens Mobility ma dostarczyć pięć składów do użytku na trasach Wiedeń – Hamburg i Innsbruck – Hamburg od zmiany rozkładu jazdy 10 grudnia.
Nowe nocne pociągi mają duży potencjał, by stać się kluczowym graczem w przyszłej rzeczywistości transportu multimodalnego. Podpisana dzisiaj autoryzacja dowodzi, że popyt na międzynarodowe, długodystansowe pociągi pasażerskie, w tym pociągi nocne, szybko rośnie, i że takie usługi mogą być eksploatowane w sposób komercyjnie opłacalny, w trybie otwartego dostępu. Cieszymy się, że ERA przyczynia się do tej transformacji, wspierając sektor kolejowy w byciu wolnym i konkurencyjnym, jednocześnie zapewniając postęp w tworzeniu funkcjonalnego Jednolitego Europejskiego Obszaru Kolejowego – powiedział Dyrektor Wykonawczy ERA, Josef Doppelbauer.
El Today's reveal event in Vienna: inside the first new sleeping and sleeper cars built by Siemens for ÖBB's Nightjet services. pic.twitter.com/jTxWunvbJk
— Rogelio Galván 🇩🇪🇲🇽 (@RogelioGalvn2) September 7, 2022
Modernizacja floty
Austriackie koleje kontynuują szeroką modernizację pojazdów, niedawno wprowadzając jednostki Siemens Desiro ML do Tyrolu. Siemens ma największy udział w nowych zamówieniach, dostarczając nie tylko zestawy railJet, ale także jednostki CityJet. We wrześniu Siemens Mobility odniósł kolejny sukces w przetargu na nowe pociągi dla austriackich kolei ÖBB. Firma wygrała konkurs na ramową umowę dotyczącą dostarczenia aż 540 jednopiętrowych jednostek elektrycznych. Nowe jednostki zostaną opracowane na bazie platformy Mireo.
Czytaj też: Siemens z kolejnym gigantycznym przetargiem na nowe pociągi!
Informacje na temat przetargu zostały ujawnione przez ÖBB i Siemensa na ich stronach internetowych. Jak informuje portal Zdopravy, w przeciwieństwie do wielu innych kontraktów dotyczących nowych pociągów, wiadomość ta jest dość oszczędna. Wiadomo jednak, że wartość zamówienia przekracza 5 miliardów euro, jednakże kolej niekoniecznie musi wykorzystać pełny zakres umowy.
Dzięki kolejnym innowacjom, redukcji zużycia energii i zwiększeniu komfortu dla pasażerów, te nowe pociągi pomogą uczynić lokalny i regionalny transport kolejowy jeszcze bardziej atrakcyjnym niż dotychczas – powiedział dyrektor Siemens Mobility, Michael Peter.
Znajdziesz nas w Google NewsIntercity zmienia design przedziałów. Ma być wygodniej… Tylko kiedy?