Brytyjski przewoźnik Virgin Atlantic dokonał przełomu w kwestii dekarbonizacji branży lotniczej. Virgin Atlantic przeprowadził pierwszy lot transatlantycki z wykorzystaniem wyłącznie zrównoważonego paliwa lotniczego SAF. Lot otrzymał specjalny numer, aby upamiętnić to wydarzenie.
Virgin Atlantic odbył lot z użyciem SAF
Virgin Atlantic zapisuje się w historii lotnictwa, organizując pierwszy transatlantycki lot z użyciem wyłącznie zrównoważonego paliwa lotniczego SAF. Linia lotnicza skorzystała w tym przypadku z samolotu Boeing 787-9, który przeleciał we wtorek trasę z Londynu Heathrow (LHR) do Nowego Jorku JFK. Przewoźnik aktywnie wspiera większe inwestycje i pełnowymiarową produkcję ekologicznych paliw lotniczych.
Lot 100 dowodzi, że Zrównoważone Paliwo Lotnicze może być używane jako bezpieczna, gotowa do użycia alternatywa dla tradycyjnego paliwa lotniczego, i to jest jedyna realna opcja dla dekarbonizacji lotnictwa długodystansowego. Doszliśmy do tego momentu dzięki radykalnej współpracy, i jesteśmy dumni, że osiągnęliśmy ten ważny etap, ale musimy pójść krok dalej. Chcemy większych inwestycji w SAF, aby osiągnąć pełnowymiarową produkcję niezbędną do szerokiego wdrożenia takiego paliwa – tłumaczy szef Virgin Atlantic, Shai Weiss.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Jak informuje portal Simple Flying, Virgin Atlantic współpracował z różnymi interesariuszami. Dołączyli do tego m.in. Boeing, ICF, Imperial College London, Rocky Mountain Institute, Rolls-Royce i University of Sheffield. Otrzymał również wsparcie od rządu Wielkiej Brytanii, a minister transportu Mark Harper oświadczył:
Dzisiejszy historyczny lot, zasilany w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym, pokazuje, jak możemy dekarbonizować transport i umożliwić pasażerom kontynuowanie podróży tam, gdzie i kiedy chcą. Rząd ten poparł lot, i będziemy nadal wspierać rozwijającą się branżę SAF w Wielkiej Brytanii, tworząc miejsca pracy, rozwijając gospodarkę i dążąc do osiągnięcia celu zerowego emisji w lotnictwie.
Getting ready for #Flight100, the first ever commercial flight running on 100% sustainable aviation fuel AND piloting (sic) protocols to avoid warming contrails. Onwards and upwards! pic.twitter.com/TCgrUR8f4D
— Thomas Koch Blank (@KochBlank) November 28, 2023
So proud and excited to be onboard @VirginAtlantic’s #Flight100, the world’s first 100% Sustainable Aviation Fuel (SAF) transatlantic flight by a commercial airline. A huge well done to the Virgin Atlantic team and everyone involved in making this happen❤️ https://t.co/OJSbWZOjTt pic.twitter.com/NFH632Tzta
— Holly Branson (@HollyBranson) November 28, 2023
SAF zrewolucjonizuje branżę?
Przyjęta przez IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) uchwała NetZero zakłada, że do 2050 roku przewoźnicy osiągną neutralność emisyjną. Jedną z odpowiedzi na wyzwania stojące przed branżą jest wykorzystanie technologii uwodornienia olejów roślinnych (HVO), która umożliwia przekształcenie surowców takich jak oleje roślinne, zużyte oleje posmażalnicze czy oleje z alg w biopaliwo lub w biokomponent do paliwa lotniczego.
Czytaj też: Pierwszy lot Latam Cargo wykorzystujący biopaliwo SAF
Paliwo SAF pozwala na ograniczenie do 80 proc. emisji w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym i jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych. W teorii miałoby to skutecznie ograniczyć konieczność przeprowadzenia kolejnych inwestycji, a tym samym wpływając na koszty. SAF staje się coraz popularniejsze w branży lotniczej. Od 2016 roku wykorzystano je w ponad 370 000 lotach komercyjnych. Obecnie ponad 40 linii lotniczych i 13 głównych hubów wdraża SAF.
Znajdziesz nas w Google NewsPLL LOT będą wykorzystywać paliwo SAF z posmażalniczych olejów spożywczych