LotniczyTransport

Virgin Atlantic odbył pierwszy transoceaniczny lot na SAF

Linia skorzystała w tym przypadku z samolotu Boeing 787-9

Brytyjski przewoźnik Virgin Atlantic dokonał przełomu w kwestii dekarbonizacji branży lotniczej. Virgin Atlantic przeprowadził pierwszy lot transatlantycki z wykorzystaniem wyłącznie zrównoważonego paliwa lotniczego SAF. Lot otrzymał specjalny numer, aby upamiętnić to wydarzenie.

Virgin Atlantic odbył lot z użyciem SAF

Virgin Atlantic zapisuje się w historii lotnictwa, organizując pierwszy transatlantycki lot z użyciem wyłącznie zrównoważonego paliwa lotniczego SAF. Linia lotnicza skorzystała w tym przypadku z samolotu Boeing 787-9, który przeleciał we wtorek trasę z Londynu Heathrow (LHR) do Nowego Jorku JFK. Przewoźnik aktywnie wspiera większe inwestycje i pełnowymiarową produkcję ekologicznych paliw lotniczych.

Lot 100 dowodzi, że Zrównoważone Paliwo Lotnicze może być używane jako bezpieczna, gotowa do użycia alternatywa dla tradycyjnego paliwa lotniczego, i to jest jedyna realna opcja dla dekarbonizacji lotnictwa długodystansowego. Doszliśmy do tego momentu dzięki radykalnej współpracy, i jesteśmy dumni, że osiągnęliśmy ten ważny etap, ale musimy pójść krok dalej. Chcemy większych inwestycji w SAF, aby osiągnąć pełnowymiarową produkcję niezbędną do szerokiego wdrożenia takiego paliwa – tłumaczy szef Virgin Atlantic, Shai Weiss.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Jak informuje portal Simple Flying, Virgin Atlantic współpracował z różnymi interesariuszami. Dołączyli do tego m.in. Boeing, ICF, Imperial College London, Rocky Mountain Institute, Rolls-Royce i University of Sheffield. Otrzymał również wsparcie od rządu Wielkiej Brytanii, a minister transportu Mark Harper oświadczył:

Dzisiejszy historyczny lot, zasilany w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym, pokazuje, jak możemy dekarbonizować transport i umożliwić pasażerom kontynuowanie podróży tam, gdzie i kiedy chcą. Rząd ten poparł lot, i będziemy nadal wspierać rozwijającą się branżę SAF w Wielkiej Brytanii, tworząc miejsca pracy, rozwijając gospodarkę i dążąc do osiągnięcia celu zerowego emisji w lotnictwie.

SAF zrewolucjonizuje branżę?

Przyjęta przez IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) uchwała NetZero zakłada, że do 2050 roku przewoźnicy osiągną neutralność emisyjną. Jedną z odpowiedzi na wyzwania stojące przed branżą jest wykorzystanie technologii uwodornienia olejów roślinnych (HVO), która umożliwia przekształcenie surowców takich jak oleje roślinne, zużyte oleje posmażalnicze czy oleje z alg w biopaliwo lub w biokomponent do paliwa lotniczego.

Czytaj też: Pierwszy lot Latam Cargo wykorzystujący biopaliwo SAF

Paliwo SAF pozwala na ograniczenie do 80 proc. emisji w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym i jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych. W teorii miałoby to skutecznie ograniczyć konieczność przeprowadzenia kolejnych inwestycji, a tym samym wpływając na koszty. SAF staje się coraz popularniejsze w branży lotniczej. Od 2016 roku wykorzystano je w ponad 370 000 lotach komercyjnych. Obecnie ponad 40 linii lotniczych i 13 głównych hubów wdraża SAF.

PLL LOT będą wykorzystywać paliwo SAF z posmażalniczych olejów spożywczych

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button