Nowy chiński samolot pasażerski C919 prawdopodobnie wkrótce zyska nowego członka rodziny. Producent Comac podąża śladami Airbusa i planuje, według informacji medialnych, wydłużoną wersję Comac C919 mieszczącą nawet do 210 pasażerów. Planowana jest również skrócona wersja tego modelu.
Dwie nowe wersje Comac C919
Obecnie żaden inny samolot pasażerski nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem jak Airbus A321neo. Wydłużona wersja A320 od dawna wyprzedziła podstawowy model w preferencjach linii lotniczych na całym świecie i praktycznie żaden przewoźnik nie może obecnie obejść się bez zamówienia nowych standardowych samolotów Airbusa, a zwłaszcza A321neo. Konkurent Airbusa, firma Boeing wydłużyła swój popularny model 737 do podobnego poziomu, jednak stworzony w ten sposób 737 Max 10 nadal oczekuje na certyfikację.
Czytaj też: Chiny planują produkować 150 samolotów COMAC C919 rocznie
Jak informuje portal Aero, w Chinach świadomość globalnego trendu ku większym wąskokadłubowym samolotom jest naturalnie obecna. Jednak chiński konkurent Airbusa A320, samolot Comac C919, który został wprowadzony na rynek pod koniec maja 2023 roku, dotąd nie posiadał innych wariantów. To się zmieni, a Comac przedstawił na targach lotniczych i kosmicznych w Szanghaju aż dwa warianty C919, dostosowane do potrzeb chińskiego rynku.
China's #C919 aircraft completes inaugural commercial flight #CGTNOnSite pic.twitter.com/TARUbjenmA
— CGTN (@CGTNOfficial) May 28, 2023
Pasażerowie jeszcze trochę poczekają…
Jak donosi portal „Aviation Week”, oba nowe warianty C919 to wydłużona i skrócona wersja podstawowego modelu, który pierwotnie był przewidziany dla 164 pasażerów. Krótsza wersja, z poprawioną zdolnością startową i lądową, ma być szczególnie interesująca dla wysoko położonych regionów Chin, podczas gdy wydłużona odmiana ma stanowić bezpośrednią konkurencję dla A321neo. Szczegółów technicznych dotyczących obu projektów jeszcze nie ujawniono i znajdują się one na wczesnym etapie planowania.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Wiadomo jednak, że wydłużony C919 mógłby pomieścić 210 pasażerów w układzie dwuklasowym, natomiast skrócona wersja jest przewidziana dla 140 pasażerów przy tym samym układzie kabiny. Jednak zanim podróżni faktycznie zasiądą w jednej z tych dwóch zaprojektowanych odmian, minie jeszcze trochę czasu. Jak informuje portal Aero, głównym celem Comac będzie nadal umocnienie podstawowego modelu C919 na rynku. W tej kwestii istnieje jeszcze dużo miejsca do rozwoju, bowiem do tej pory Comac dostarczył tylko dwie maszyny seryjne, obie dla pierwszego klienta, China Eastern.
Znajdziesz nas w Google NewsPierwszy chiński samolot C919 odbył pierwszy lot z pasażerami