LotniczyTransport

Chiny planują produkować 150 samolotów COMAC C919 rocznie

COMAC chce szybko zrealizować zamówienia i mieć nadzieję na kolejne w najbliższej przyszłości

Chiński COMAC zrealizował w grudniu swoją pierwszą dostawę samolotów C919 do China Eastern. Aby nadążyć za popytem, chińska firma lotnicza planuje w ciągu najbliższych pięciu lat produkować do 150 samolotów rocznie, co pozwoli jej w przyszłości konkurować z takimi gigantami jak Airbus i Boeing.

Produkcja COMAC C919 wzrośnie

Choć samoloty COMAC C919 dopiero przygotowują się do przewiezienia pierwszych pasażerów, chiński producent już planuje gwałtowny wzrost dostaw w nadchodzących latach. Jak podaje Reuters, Zhang Yujin, zastępca dyrektora generalnego COMAC, powiedział, że firma będzie produkować 150 samolotów rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat. Przy portfelu zamówień na 1 200 samolotów, składanych niemal wyłącznie przez chińskich przewoźników i niektórych zagranicznych leasingodawców, dostarczenie wszystkich samolotów w tym tempie zajęłoby mniej więcej osiem lat.

Pierwsze zamówienia pochodzą od China Eastern Airlines, ale obecnie wielu innych przewoźników walczy o nasze zamówienia – dodał Zhang.

W grudniu Administracja Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC) zatwierdziła dostawę i produkcję C919, co stanowiło ogromny kamień milowy w 14-letnim projekcie samolotu. China Eastern Airlines jako pierwsze otrzymały wąskokadłubowca i zgodnie z wymogami CAAC, przed rozpoczęciem lotów pasażerskich, rozpoczęły 100 godzin lotów próbnych.

Państwowy przewoźnik spodziewa się, że pierwsze pasażerskie loty rozpoczną się wiosną 2023 roku, co prawdopodobnie zbiegnie się w czasie z dostawami kolejnych egzemplarzy liniom lotniczym i ostatecznie umożliwi powszechne świadczenie usług w całym kraju. Rozwijający się chiński rynek lotniczy prawdopodobnie skorzysta z szansy na rodzimy samolot wąskokadłubowy, pomimo złożenia w zeszłym roku rekordowego zamówienia na 292 samoloty Airbus (w ciągu jednego dnia).

Czytaj też: Chiński samolot C919 ma być alternatywą dla Boeinga oraz Airbusa

Lot próbny C919

Przekonamy się dopiero, jakie zainteresowanie wzbudzi COMAC C919 poza rodzimym rynkiem. Raporty sugerują, że cena samolotu gwałtownie wzrosła w stosunku do wczesnych szacunków,, co może utrudnić jego sprzedaż na zagranicznych rynkach. Jednak w miarę jak operacje lotnicze staną się coraz bardziej powszechne, a samolot zaprezentuje swoje zalety, prawdopodobnie zachęci zagranicznych przewoźników do kupna.

Czy jednak chiński wąskokadłubowy samolot będzie stanowił zagrożenie dla trwającego od dziesięcioleci duopolu Boeinga i Airbusa? Boeing od lat boryka się z problemami w Chinach, gdyż naciski polityczne i obawy o bezpieczeństwo spowodowały, że jego flagowy model 737 MAX został uziemiony na prawie cztery lata. Dopiero w piątek 13 stycznia samoloty B737 MAX wznowiły normalne loty w Chinach,.

Jednak Airbus raczej nie odczuje konkurencji zbyt szybko. Pokaźny portfel zamówień od chińskich linii lotniczych pokazuje, że nie brakuje popytu na te samoloty. Nieuniknione jest jednak, że chiński komunistyczny rząd zacznie faworyzować swojego producenta samolotów, ale dopóki to nie nastąpi, europejski producent samolotów będzie nadal powiększał swoją przewagę.

Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo

Pierwszy chiński samolot C919. Konkurencja dla Airbus i Boeing?

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button