DrogowyTransport

Autostrada A4 z trzecim pasem? Pierwszy krok zrobiony, ale jeszcze poczekamy…

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oficjalnie zatwierdził Program Inwestycji

Autostrada A4 między Krakowem a Tarnowem czeka rozbudowa. Trwają przygotowania do poszerzenia drogi o nowy, trzeci pas ruchu. Wzrost liczby pojazdów korzystających z autostrady ma wpływ na jej przepustowość i wygodę podróży.

Autostrada A4 otrzyma kolejny pas ruchu?

Przygotowania do rozbudowy kolejnego fragmentu autostrady A4 są już w toku. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oficjalnie zatwierdził Program Inwestycji, który obejmuje opracowanie niezbędnej dokumentacji dla planowanej rozbudowy trasy pomiędzy Krakowem a Tarnowem.

Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci autostrad i dróg ekspresowych w najbliższym czasie, w wyniku spodziewanego dalszego wzrostu natężenia ruchu, wyczerpie możliwości sprawnego prowadzenia transportu. Podobnie jest w przypadku autostrady A4, dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Autostrada A4 stanowi kluczową sieć komunikacyjną w Polsce, łączącą zachodnią i wschodnią granicę Polski. Jest to także główna arteria drogowa w regionie Małopolski. Dane z Generalnego Pomiaru Ruchu, zrealizowanego po raz pierwszy w 2015 roku na odcinku między Krakowem a Tarnowem, trzy lata po uruchomieniu połączenia autostradowego między tymi miastami, potwierdzają jej istotne znaczenie. Wówczas ruch na autostradzie oscylował od 18 tys. (na odcinku Tarnów ZachódTarnów Centrum) do 34 tys. pojazdów na dobę (na odcinku BieżanówTargowisko).

Czytaj też: Autostrada A4 do remontu! „Obecnie nie spełnia potrzeb kierowców”

Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, ujawnił niemal dwukrotny wzrost liczby pojazdów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko liczba pojazdów wzrosła do prawie 64 tys. (wzrost o 87 proc.), natomiast na odcinku autostrady A4 biegnącej wzdłuż granic Tarnowa zanotowano ponad 31 tys. samochodów (wzrost o 74 proc.).

Coraz więcej pojazdów korzysta z autostrady A4

Wzrost liczby pojazdów korzystających z autostrady ma wpływ na jej przepustowość i wygodę podróży. Zwiększona ilość pojazdów przekłada się na niższą płynność ruchu, częstsze zatory i zwiększone ryzyko kolizji. Analizy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują, że prognozowane liczby pojazdów w ruchu między węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko wyniosą od 72 do 82 tys. pojazdów, natomiast na autostradzie w okolicach Tarnowa przewidywane jest od 37 do 41 tys. samochodów na dobę w 2037 roku.

Rozważane będą również inne opcje usprawnienia płynności ruchu na autostradzie A4 w obszarze Krakowa, między ul. Kąpielową (pomiędzy węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Obecnie na tym odcinku kierowcy mają dostęp do trzech pasów ruchu w każdym kierunku.

Czytaj też: Przemysł w Polsce wychodzi z recesji, ale jeszcze nie „ruszył z kopyta”

Dokument, zatwierdzony przez Ministra Infrastruktury, umożliwia przygotowanie i ogłoszenie przetargu na stworzenie koncepcji rozbudowy autostrady oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Harmonogram zakłada zakończenie prac do 2028 roku, a realizacja inwestycji zaplanowana jest na lata 2031-2034.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w programie, rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu zaplanowana jest na długości niemal 460 kilometrów pomiędzy Krzyżową a Tarnowem. Obecnie trwają prace nad przygotowawczą dokumentacją dla odcinka między Krzyżową a węzłem Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Minister Infrastruktury niedawno zatwierdził Programy Inwestycji dotyczące opracowania dokumentacji dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa.

Kolejna inwestycja ukończona! Węzeł Tarczyn Północ już działa 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button