GDDKiA udostępniła do ruchu połączenie S7 z drogą wojewódzką numer 876, co oznacza, że dostępny dla kierowców jest już węzeł Tarczyn Północ, ułatwiający mieszkańcom okolicznych miejscowości w powiecie piaseczyńskim dostęp do drogi ekspresowej. Tym samym na nowym fragmencie wylotówki Warszawy w stronę Krakowa udostępnione zostały już wszystkie węzły drogowe.
Węzeł Tarczyn Północ na S7 dostępny dla kierowców
Wykonawca inwestycji aktualnie prowadzi prace nad rozwojem dróg serwisowych, lokalnych oraz part Miejsc Obsługi Podróżnych Mieszkowo. Równolegle finalizuje prace związane z ogrodzeniem drogi ekspresowej. Zgodnie z umową ukończenie tych działań ma nastąpić do pierwszego kwartału 2024 roku. Po ich finalizacji oraz po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń, trasa zostanie przekształcona w drogę ekspresową z ograniczeniem prędkości do 120 km/h, zastępując obecne ograniczenie do 100 km/h.
Węzeł Tarczyn Północ już działa, a ostatnim etapem projektu będzie remont istniejącego odcinka drogi DK7, obejmujący 17 kilometrów od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, jednocześnie oznaczające finalizację całego kontraktu, zaplanowano na koniec trzeciego kwartału 2024 roku.
Czytaj też: Autostrada A4 do remontu! „Obecnie nie spełnia potrzeb kierowców”
Umowę na realizację odcinka Lesznowola – Tarczyn Północ w trybie Projektuj i buduj podpisano po raz pierwszy w sierpniu 2017 roku. Jednakże poprzednia firma wykonawcza, mimo wielokrotnych wezwań, nie wywiązywała się z prac objętych umową, a brak mobilizacji ze strony sprzętu i personelu nie pozostawiał nadziei na skuteczne zakończenie inwestycji. W III kwartale 2020 roku GDDKiA była zmuszona zakończyć umowę i ogłosić przetarg na dokończenie prac, które nie zostały wcześniej zrealizowane. W czerwcu 2021 roku podpisano nową umowę z nowym wykonawcą, firmą Intercor. Wartość tej umowy przekroczyła 510 mln złotych.
Oddaliśmy do ruchu węzeł Tarczyn Płn. na #S7 Lesznowola-Tarczyn Płd. To trzeci węzeł na środkowym odcinku S7 Warszawa – Grójec, który ułatwi dojazd do nowej wylotówki na Kraków, mieszkańcom okolicznych miejscowości powiatu piaseczyńskiego: https://t.co/kjzCDeRq3p #FunduszeUE pic.twitter.com/oUkArb1nc9
— GDDKiA Warszawa (@GDDKiA_Warszawa) October 30, 2023
Budowa podzielona na sekcje
Budowa południowej wylotówki z Warszawy, czyli drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, o długości ponad 29 kilometrów, została podzielona na trzy sekcje między:
- węzłem Warszawa Lotnisko a węzłem Lesznowola, o długości 6,6 km, oddana do użytku 30 sierpnia 2022 roku,
- węzłem Lesznowola a węzłem Tarczyn Północ, o długości 14,8 km, udostępniona do ruchu 28 kwietnia 2023 roku
- węzłem Tarczyn Północ a początkiem obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km, oddana do użytku w grudniu 2020 roku.
Główna trasa drogi S7 składa się z dwóch jezdni, z których każda ma trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej na odcinku do obwodnicy Grójca zmniejsza się do dwóch pasów ruchu, z możliwością rozbudowy do trzech. Wjazd na tę nową drogę umożliwiają następujące węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe.
Czytaj też: Nie siejmy paniki. Sytuacja finansowa Polski jest dobra
UE współfinansowała budowę
Droga ekspresowa S7 między Warszawą a Grójcem została zbudowana dzięki współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość wsparcia finansowego ze strony UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km wyniosła około 542 miliony złotych, przy łącznym koszcie realizacji przekraczającym 2,1 miliarda złotych.
Z wiaduktu nad torami kolejowymi w #Zastów uśmiecha się do nas "wiecha"… zrobiona na góralską nutę😁
Można? Można!
Wiadukt ma 77 m długości, trasa #S7 #Widoma #Kraków przechodzi nim prawie 15 m nad linią🚆do #Warszawa@GDDKiA @MI_GOV_PL #FunduszeUE pic.twitter.com/oG2Mft1GuK— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) October 31, 2023
GDDKiA aktualnie pracuje nad kolejnymi dwoma odcinkami: Miechów – Szczepanowice (5,3 km) oraz Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy już korzystają z odcinka Szczepanowice – Widoma o długości 13 kilometrów, jak również z blisko siedmiokilometrowego fragmentu prowadzącego od Nowej Huty aż do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Całą trasę o długości prawie 293 kilometrów, od Warszawy do Krakowa, będzie można pokonać z ekspresową prędkością przed końcem 2024 roku.
Autostrada A18 ukończona! Ważny remont nareszcie dobiegł końca