MorskiTransport

Strajk w stoczni Daewoo. Koreański rząd grozi pracownikom

Rząd Korei Południowej wezwał w poniedziałek strajkujących pracowników Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) do zakończenia trwającego miesiąc oblężenia doku w największej stoczni firmy. Zdaniem rządu strajk w stoczni Daewoo sparaliżował produkcję i opóźnia dostawy nowych statków. Minister finansów Choo Kyung-ho nazwał zajęcie doku „całkowicie nielegalnym” i obiecał „surową odpowiedź opartą na prawie i porządku”.

Koreański rząd krytykuje strajk w stoczni Daewoo

Stocznia w pobliżu miasta Geoje, u południowych wybrzeży kraju, jest jedną z największych na świecie. Około 100 pracowników podwykonawców Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) rozpoczęło strajk i przejęło główny dok stoczni około 22 czerwca, domagając się 30% podwyżki płac w związku z oznakami ożywienia w biznesie. Strajk w stoczni Daewoo opóźnił dostawę bardzo dużego zbiornikowca do przewozu ropy naftowej (VLCC) oraz wstrzymał budowę i uruchomienie trzech innych VLCC.

DSME twierdzi, że oprócz zajęcia doku robotnicy zniszczyli znajdujący się tam sprzęt. W poniedziałek firma, która w 2021 r. zanotowała straty, a wcześniej wymagała pomocy państwa, powiedziała, że traci 26 mld wonów (ponad 86 miliony złotych) dziennie z powodu strajku, co daje skumulowaną stratę około 570 mld wonów (ponad 2 miliardy złotych) na dzień 14 lipca. Firma twierdzi, że zajęcie stoczni zagraża około 100 000 pracownikom DSME i partnerom firmy.

Nielegalna okupacja jest nieodpowiedzialnym działaniem, które zagraża zaufaniu, jakie zbudował południowokoreański przemysł stoczniowy – powiedział minister finansów Choo na konferencji prasowej, nie rozwodząc się nad tym, jaka reakcja może zostać podjęta.

Czytaj też: Południowokoreańscy stoczniowcy mogą nie dostać zapłaty za rosyjskie statki

Strajk w stoczni Daewoo zagraża finansom firmy

Strajk w stoczni Daewoo rozpoczął się w momencie, gdy wzrostu zamówień krajów europejskich w celu zwiększenia importu skroplonego gazu ziemnego (LNG), aby zastąpić rosyjskie dostawy gazu po wybuchu wojny na Ukrainie. Jak wynika z danych brytyjskiego dostawcy usług żeglugowych Clarkson Plc, Korea Południowa jest największym na świecie producentem statków i zdobyła 71% globalnych zamówień na gazowce w pierwszej połowie tego roku.

Strajk stanowi zagrożenie finansowe dla DSME, ponieważ firma stara się wyjść z zadłużenia przy pomocy funduszy publicznych. DSME otrzymało ponad 7 bilionów wonów (ponad 25 miliardów złotych) w ramach pomocy państwowej od 2015 roku po tym, jak zadłużenie firmy gwałtownie wzrosło z powodu globalnego kryzysu finansowego w 2008 roku. DSME poinformowało, że w tym roku zdobyło zamówienia na 18 statków do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Firma zanotowała stratę operacyjną w wysokości 470 miliardów wonów (ponad 1,6 miliarda złotych) za styczeń-marzec tego roku, czyli ponad dwukrotnie zwiększając zeszłoroczną stratę.

Czytaj też: Eksport Korei Południowej w 2021 osiągnął rekordowy wynik

Południowokoreańskie stocznie mają problem z niedoborem pracowników

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button