Popyt na loty krajowe odbudował się szybciej w porównaniu do podróży międzynarodowych, głównie ze względu na wcześniejsze otwarcie i zniesienie ograniczeń na rynkach krajowych. Globalna pojemność nadal jednak nie osiągnęła poziomów sprzed pandemii. Poznaliśmy również najbardziej dochodowe trasy lotnicze.
Jakie są najbardziej dochodowe trasy lotnicze?
Firma dostarczająca dane i analizy z dziedziny lotnictwa, OAG, opublikowała swój najnowszy raport, skupiający się na rentowności linii lotniczych oraz wybranych tras. Przeanalizowano globalną pojemność w branży w porównaniu do okresu sprzed pandemii oraz najbardziej dochodowe trasy lotnicze w pierwszych sześciu miesiącach roku.
John Grant i Deirdre Fulton z OAG wspólnie z Paulem Ashebirem Lakew, Kierownikiem Analizy Branżowej w IATA ds. Zrównoważonego Rozwoju i Ekonomii, omawiali wyniki raportu OAG. Chociaż przychody zdecydowanie się poprawiły, to globalna pojemność nadal jest o ponad 1%y niższa niż poziomy zarejestrowane przed pandemią.
Since the pandemic began, international airline capacity is the closest it's been to 2019 levels. Read about this and more updates on global, international and domestic airline capacity this week. 👇https://t.co/Xrz4BApOHM#AviationData #AviationIndustry #Aviation pic.twitter.com/0knVs6gkzx
— OAG (@OAG_Aviation) October 30, 2023
Jak informuje portal Simple Flying, miasta, które znalazły się na liście najbardziej dochodowych tras od stycznia do czerwca 2023 roku, to Sydney (SYD), Melbourne (MEL), Nowy Jork (JFK), Rijad (RUH), Dżudda (JED), Dubaj (DXB), Los Angeles (LAX), San Francisco (SFO), Newark (EWR), Singapur (SIN), Paryż (CDG) i Perth (PER).
Trasa | Przychody [w dolarach] | % zmiana I półrocze 2023 vs. I półrocze 2019 |
Odległość [kilometry] | ||
I półrocze 2019 | I półrocze 2023 | Przychody | Pojemność | ||
SYD-MEL | 611 491 211 | 1 207 335 634 | +97% | -7% | 613 |
JFK-LHR | 843 984 097 | 1 153 490 052 | +37% | -4% | 4814 |
RUH-JED | 364 454 873 | 1 025 852 821 | +181% | -4% | 740 |
DXB-RUH | 192 003 415 | 990 270 145 | +416% | 29% | 917 |
LAX-JFK | 618 544 423 | 800 811 065 | +29% | -25% | 1476 |
SFO-EWR | 330 133 768 | 722 456 097 | +119% | -8% | 3581 |
EWR-LAX | 237 361 510 | 681 531 179 | +187% | 30% | 3425 |
SIN-SYD | 208 890 009 | 649 610 541 | +211% | -1% | 5470 |
JFK-CDG | 334 530 908 | 646 772 425 | +93% | 6% | 5069 |
PER-MEL | 207 895 707 | 642 453 621 | +209% | -6% | 2346 |
Czytaj też: Spod Wieży Eiffla na Antypody. Rusza nowe bezpośrednie połączenie
Zmiany na rynku lotniczym
Chociaż przychody znacznie wzrosły, zwłaszcza na trasie między Dubajem a Rijadem, gdzie odnotowano wzrost o ponad 400%, warto zaznaczyć, że koszty także wzrosły w ciągu ostatnich czterech lat. Sześć z tych tras to trasy krajowe, a trzy z nich znajdują się w Stanach Zjednoczonych.
Co do popytu krajowego zauważyliśmy, że powrócił on znacznie szybciej niż popyt międzynarodowy, głównie ze względu na wcześniejsze otwarcie i zniesienie ograniczeń na różnych rynkach krajowych – powiedział Lakew.
Czytaj też: EBC przesadził z podwyżką stóp. Eurozona topi się w recesji, gospodarka USA rośnie
W ubiegłym miesiącu globalna pojemność była o około 1,6 pkt. proc. poniżej poziomu z października 2019 roku. Niemniej jednak modele prognozują pewien optymizm co do poprawy, gdyż przewiduje się, że pojemność w pierwszym kwartale 2024 roku będzie o 2,9 pkt. proc. wyższa niż w 2019 roku. Jednak, jak wyjaśnił Grant, mimo prognoz poprawy, trudno jest przewidzieć sytuację.
W obecnej chwili wiele czynników wpływa na tę sytuację, ale osobiście uważam, że pojemność wciąż będzie nieco niższa niż poziom z 2018 roku – stwierdził.
Busiest #flight routes data for October 2023 can be viewed and downloaded on our website. >>
https://t.co/l6QTs4E7L8 pic.twitter.com/xQQ8Ehevp2— OAG (@OAG_Aviation) October 27, 2023
Jak informuje portal Simple Flying, w Chinach obserwowany jest znaczny wzrost na rynku krajowym, ale pojemność międzynarodowa nadal pozostaje w tyle, spadając o 57 pkt. proc. w całym roku 2023 w porównaniu do roku 2019. Dodatkowo, w październiku pojemność była o 45 pkt. proc. niższa niż cztery lata temu, a w grudniu spodziewa się, że pojemność będzie o 38 pkt. proc. niższa niż w 2019 roku. Grant wspomniał, że spowolnienie na rynku międzynarodowym, z którym Chiny się borykają, wynika ze zmiany częstotliwości lotów i rodzajów samolotów.
Loty międzynarodowe do i z Chin są przywracane, ale nie zaobserwowano tak szybkiej odbudowy częstotliwości, jakiej oczekiwali eksperci. Mimo że odzyskiwanie pojemności międzynarodowej przebiegało pomyślnie w niektórych częściach świata, ożywienie rynku turystycznego w Chinach pokazuje, że branża zyskuje w różnych częściach globu i będzie nadal to robić.
3 Komentarze