KolejowyTransport

Arabowie testują pierwszy pociąg wodorowy na Bliskim Wschodzie!

W Arabii Saudyjskiej istnieje tylko jedna zelektryfikowana linia kolejowa

Koleje Narodowe Arabii Saudyjskiej (SAR) wspólnie z firmą Alstom badają możliwości wykorzystania pociągów z ogniwami paliwowymi w regionie stolicy Rijad. Byłby to pierwszy pociąg wodorowy na Bliskim Wschodzie.

To pierwszy pociąg wodorowy na Bliskim Wschodzie

Arabski przewoźnik i francuski producent podpisali umowę zezwalającą na przeprowadzenie testów pociągów Coradia iLint. Pierwszy pociąg wodorowy na Bliskim Wschodzie zostanie przetestowany na odcinku o długości od dziesięciu do dwudziestu kilometrów na wschodniej linii kolejowej numer 1 lub 2 w okolicach Rijadu.

Jak informuje portal IHO, w Arabii Saudyjskiej istnieje tylko jedna zelektryfikowana linia kolejowa, która dodatkowo znajduje się na zachodnim obszarze kraju. Jednakże jest to linia dużych prędkości łącząca Mekkę z Dżuddą i Medyną. Pociągi Talgo na tej 453-kilometrowej trasie osiągają prędkość 300 kilometrów na godzinę. Wszystkie pozostałe linie kolejowe są niezelektryfikowane i obsługiwane przez pociągi z silnikami spalinowymi.

Czytaj też: Coradia iLint – pierwszy pociąg wodorowy na świecie testowany w Polsce

Linia kolejowa numer 1 na wschodnim obszarze kraju ma długość 449 kilometrów i prowadzi z Rijadu przez Al-Ahsa i Abqaiq do Dammamu. Linia kolejowa numer 2 ma długość 556 kilometrów i również łączy stolicę z Dammamem, ale biegnie bardziej na południe i jest używana tylko przez pociągi towarowe. Na obu liniach używa się łącznie 102 lokomotyw spalinowych i 75 wagonów osobowych.

Przyszłość transportu?

Według Alstom, ta współpraca stanowi istotny kamień milowy w historii obu firm. Pociągi z wodorowymi ogniwami paliwowymi mają ogromny potencjał w kwestii redukcji emisji dwutlenku węgla i stanowią opłacalną alternatywę dla pociągów z silnikami spalinowymi na niezelektryfikowanych trasach. Przeprowadzenie testów stanowi znaczący krok we wspólnym rozwoju systemów kolejowych zasilanych wodorem, które mogą sprostać rosnącym potrzebom przewozowym Arabii Saudyjskiej oraz sieci SAR.

Jak informuje portal IHO, firma zobowiązuje się do współpracy z przewoźnikiem kolejowym w realizacji celu państwa, jakim jest osiągnięcie poziomu zerowej emisji netto do 2060 roku. Mimo że Arabia Saudyjska jest głównie znana z eksportu ropy, w 2015 roku podpisała Porozumienie Paryskie, którego celem jest ograniczenie wzrostu temperatury o jeden i pół stopnia w porównaniu z okresem przedprzemysłowym.

Nie ogłoszono jednak jeszcze, z jakiego źródła pozyskany zostanie wodór niezbędny do przeprowadzenia testów i czy będzie produkowany przy użyciu elektrolizy. Jak dodaje IHO, pod koniec 2021 roku, niemal 47% światowej produkcji wodoru pochodziło z gazu ziemnego, 27% z węgla, 22% z ropy naftowej jako produktu ubocznego, a jedynie 4% z elektrolizy. Według danych Międzynarodowej Agencji Energii Odnawialnej (IRENA) z 2021 roku, globalna produkcja energii elektrycznej pochodziła przeciętnie w 33% z odnawialnych źródeł energii, co oznacza, że tylko około 1% światowej produkcji wodoru pochodzi z energii odnawialnej.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Saudi Railways Organization (SRO), poprzednik SAR, planował zelektryfikować linię kolejową numer 1 w 2013 roku i zleciło firmie doradczej Dornier Group opracowanie studium wykonalności tego projektu. Chociaż wyniki nie zostały udostępnione publicznie w internecie, to dziś można przypuszczać, że elektryfikacja nie jest już priorytetem.

Niemieckie pociągi wodorowe iLint oddane do komercyjnego użytku

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button