Na gdańskich Targach Kolejowych Trako odbyła się wielka premiera nowej lokomotywy DualShunter 2000, produkowanej przez czeską firmę CZ LOKO. Pojazd, który łączy napęd na diesel z zasilaniem z elektrycznego pantografu, to pierwsza od 15 lat nowa czeska lokomotywa elektryczna, czyli od chwili wprowadzenia lokomotyw serii 380 (109e) przez Škodę Transportation.
Pierwsza od 15 lat czeska lokomotywa elektryczna trafi do Włoch
To ważny krok dla CZ LOKO. DualShunter to druga całkowicie nowa lokomotywa, którą czeska firma opracowała po serii 744. Jednocześnie jest to pierwsza czeska lokomotywa elektryczna od 15 lat. Firma celowo zaprezentowała tę lokomotywę w Polsce, którą uważa za obiecujący rynek. Pierwsze jednostki trafią jednak do Włoch.
Wierzymy, że ta lokomotywa ma duży potencjał ze względu na swoją wszechstronność i wydajność – powiedział Jan Kutálek, dyrektor handlowy CZ LOKO.
Jak informuje portal Zdopravy, lokomotywa jest wyposażona w silnik Caterpillar C32 EU stage V o mocy 895 kW. Dzięki temu może korzystać z zalet trakcji zależnej przy prowadzeniu pociągów towarowych na zelektryfikowanych liniach kolejowych oraz dzięki wystarczająco mocnemu silnikowi spalinowemu umożliwia płynną pracę na bocznicach i liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane.
Czytaj też: Pomorze wyda pół miliarda złotych na nowe elektryczne pociągi
Przedstawiona wersja jest przeznaczona do pracy na systemie zasilania prądem stałym o napięciu 3kV DC. Dzięki temu nie ma potrzeby posiadania dwóch lokomotyw (elektrycznej i spalinowej) lub prowadzenia lokomotywy spalinowej na liniach elektrycznych, co jest nie tylko nieekonomiczne, ale również nieekologiczne. DualShunter 2000 może stać się kluczowym elementem dalszego rozwoju CZ LOKO. Jest przeznaczony do lekkiej i średniej obsługi torowej oraz manewrowej.
Elektryczna lokomotywa odbywa testy
Pierwszy prototyp nosi numer 190.001 i przeszedł testy w trybach Diesel i Trolej, a także na wyznaczonych bocznicach i torach próbnych. Teraz odbywają się testy jazdy, ale planowane są także testy typowe na torze próbnym w Velimi. Lokomotywa ma być wprowadzona do rzeczywistego użytku na początku przyszłego roku we Włoszech, gdzie firma MERCITALIA Shunting & Terminal dołączy ją do swojego parku pojazdów. Firma ta już zamówiła drugą lokomotywę Dual. Kolejnym klientem, który dokładnie zamówił tę nowość, jest włoski TPER. Druga wyprodukowana lokomotywa jest prezentowana w Polsce.
Jak informuje portal Zdopravy, CZ LOKO rozważa obecnie rozwój innych ekologicznych projektów, takich jak E-Shunter 300 do lekkiego manewrowania, hybrydowy HybridShunter 400 do manewrów oraz HydrogenShunter 1000 z napędem wodorowym.
Europejski Zielony Ład, promujący redukcję emisji dwutlenku węgla, stanowi dla nas ogromne wyzwanie. Od dłuższego czasu śledzimy ten trend i dokładnie analizujemy zalety i wady tych nietypowych rozwiązań. Bez innowacyjnych projektów nigdy byśmy nie posunęli się naprzód – dodał Kutálek.
Czytaj też: Inflacja w Europie – Czechy, Węgry i Słowacja z wyższą od Polski
Podkreślił, że „zielone innowacje” są bardzo kosztowne i stać na nie tylko najpotężniejszych graczy. Jednakże nawet te innowacje mają swoje ograniczenia, dlatego firma bardzo uważa na odpowiednie funkcjonowanie i zrównoważoność wybranego rozwiązania. To również jest powodem, dla którego CZ LOKO porzuciło już wiele lat temu rozwijanie lokomotyw napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).