Włoska firma RFI przygotowuje infrastrukturę kolejową w Lombardii do obsługi pociągów towarowych o długości 750 metrów. Dostosowano dwa tory na stacji Gallarate, niedaleko terminalu firmy Hupac w Busto Arsizio, na północny zachód od Mediolanu. Ponadto, wkrótce zostaną uruchomione trzy inne tory i jeden tor manewrowy, każdy o długości 750 metrów, w terminalu kolejowym w Brescii, 95 kilometrów na wschód od Mediolanu.
Włoski RFI pracuje nad infrastrukturą do obsługi pociągów
Obie inicjatywy są częścią projektów, których celem jest zwiększenie zdolności przewozowej kolejowego transportu towarowego w tym regionie. Zarówno Gallarate, jak i Brescia są kluczowymi odcinkami sieci TEN-T. Pierwsza z nich leży na początku Korytarza Ren-Alpy, który rozpoczyna się w Genui i biegnie aż do Rotterdamu. Druga jest częścią Korytarza Śródziemnomorskiego, położonego między Mediolanem a Weroną, dwoma głównymi miastami północnych Włoch.
Czytaj też: Powstaje kolejna linia kolei dużych prędkości we Włoszech
Mimo że oba projekty są realizowane przez włoskiego zarządcę infrastruktury kolejowej, Rete Ferroviaria Italiana (RFI), na inwestycji szczególnie mocno skorzystać może gigant kolejowego transportu towarowego Hupac. Jak informuje portal RailFreight, szwajcarska firma zarządza bowiem terminalem kolejowym w Busto Arsizio, który jest jednym z największych w jej sieci. Z drugiej strony, włoski RFI buduje wraz ze szwajcarską firmą zupełnie nowy terminal w Brescii.
Nowoczesna inwestycja w Lombardii
Jak wskazała RFI, projekt jest pierwszą fazą inwestycji, która zostanie ukończona poprzez wdrożenie Multistation Central Computerised System (Acc-M). Nowy system będzie mógł monitorować składy na różnych stacjach na jednej linii. Jak podkreśliła firma, to rozwiązanie zintegruje lokalną kontrolę stacji i funkcje rozdzielania pociągów z systemem zarządzania sygnalizacją kolejową.
Czytaj też: Włochy wprowadzają 40% podatek od zysków nadzwyczajnych w sektorze bankowym
Jak informuje portal RailFreight, obiekt budowany w Brescii, o nazwie „La Piccola Velocità” (Mała Prędkość), będzie zajmował powierzchnię 100 000 metrów kwadratowych. Prace miały rozpocząć się na początku 2024 roku, ale tempo prac przyspieszyło i niektóre z nich już trwają. Terminal powinien być gotowy do użytku w 2026 roku, a według prognoz codziennie będzie obsługiwać jedenaście pociągów. Oprócz nowych torów, dostępnych będzie także pięć torów do tymczasowych postojów, trzy tory wspomagające oraz trzy elektryczne dźwigi suwnicowe na szynach.