Praga rozpoczęła homologację pierwszego 24-metrowego trolejbusu Škoda Solaris 24m. Stał się on najdłuższym pojazdem komunikacji miejskiej w Czechach. Po zakończeniu niezbędnych testów, od marca gigantyczne trolejbusy będą łączyć Veleslavín w Pradze z Lotniskiem Václava Havla.
Nowe trolejbusy w Pradze
Nowa linia trolejbusowa otrzyma numer 59, a łącznie do lutego 2024 roku do Pragi dostarczonych zostanie 20 tych trójczłonowych trolejbusów. Testy bez pasażerów rozpoczęły się w czwartek po południu. Przeprowadzane są na jednej z dotychczasowych tras trolejbusowych w Pradze, z Palmovky do Miškovic. Obecnie na tej trasie odbywają się również testy z pasażerami za pomocą standardowych, długich trolejbusów przegubowych SOR na linii 58.
Mamy zamiar jeździć trolejbusem non-stop od piątku w ramach homologacji, czyli przez trzy zmiany. Musimy najpierw przejechać 5 950 km, mamy nadzieję, że uda nam się to zrobić w ciągu 2-3 tygodni – powiedział rzecznik przedsiębiorstwa transportowego, Daniel Šabík.
Czytaj też: Powstała pierwsza od 15 lat czeska lokomotywa elektryczna
Jak informuje portal Zdopravy, gigantyczne trolejbusy zostaną umieszczone w zajezdni Řepy w Pradze, gdzie budowana jest dla nich infrastruktura zasilająca i powiększone miejsca postojowe. Drugi egzemplarz Škoda Solaris 24m dotrze do Pragi w styczniu.
🚎 PROVOZ TROLEJBUSU ŠKODA–SOLARIS 24M ZAHÁJEN | Dnes po 15. hodině jsme zahájili zkušební provoz bez cestujících v rámci první části homologace vozu na trati linky 58 Palmovka – Čakovice.
👉🏼 S t–jumbem budeme od pátku jezdit v rámci homologace nonstop, tj. na tři směny.
👉🏼… pic.twitter.com/6zldr6ucBB— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) November 30, 2023
Elektryczny transport
Praga obecnie kończy trasę do lotniska. Od Veleslavína do starego lotniska w Ruzyně pojazdy będą zasilane z trakcji, a pozostały odcinek do terminali 1 i 2 będzie obsługiwany dzięki wbudowanym akumulatorom. Według producenta, w pełni naładowane pojazdy są zdolne do przejechania na napędzie bateryjnym nawet 12 kilometrów.
Czytaj też: Inflacja w Europie – Czechy, Węgry i Słowacja z wyższą od Polski
Jak informuje portal Zdopravy, trójczłonowy trolejbus z pięcioma dwuskrzydłowymi drzwiami może pomieścić do 179 pasażerów. Pojazd jest czteroosiowy z napędem na drugiej i trzeciej osi. Cała przestrzeń przeznaczona dla stojących pasażerów w trolejbusie jest w 100% niskopodłogowa, a wnętrza pojazdu są bezstopniowe.
📷 FOTOPŘÍLEŽITOST K ZAHÁJENÍ PROVOZU 🚎 TROLEJBUSU ŠKODA-SOLARIS 24M | Zveme vás zítra 30. listopadu 2023 v 15:00 na fotoevent tříčlánkového bateriového trolejbusu Škoda-Solaris 24m k zahájení zkušebního provozu bez cestujících na trati mezi Palmovkou a Čakovicemi.
👉🏼 Akce se… pic.twitter.com/jRZPPykkU8— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) November 29, 2023
Podesty i stopnie pod siedzeniami w pojeździe zostały minimalizowane dla zapewnienia maksymalnej dostępności dla osób z ograniczeniami. Jak informuje portal Zdopravy, elektryczny pojazd posiada łącznie 52 miejsca siedzące.
Znajdziesz nas w Google News