Jedyna jak dotąd europejska fabryka samochodów elektrycznych Tesli uruchomiła własny transport kolejowy. Ekolodzy alarmują, że w przeciwieństwie do zakładu produkcyjnego, linia kolejowa Tesli nie została uwzględniona w obszarze ryzyka i nie podlega przepisom dotyczącym zgłaszania wypadków.
Linia kolejowa Tesli oficjalnie uruchomiona
Pierwszy pociąg dotarł na teren „gigafabryki” w Grünheide pod Berlinem w poniedziałek. Ta specjalna linia kolejowa łączy fabrykę Tesli z dworcem kolejowym w Erkner i została uroczyście otwarta w wielkim stylu, z efektami dymnymi i występem DJ-ów.
Jak informuje portal Zdopravy, pociągi będą kursować na trasie od poniedziałku do piątku prawie 60 razy dziennie i na każdą zmianę dostarczą bezpośrednio na teren fabryki ponad 1 500 pracowników. Transport kolejowy Tesli jest darmowy i dostępny również dla zwykłych pasażerów. Ma on zastąpić istniejący autobusowy przewóz między Erknerem a fabryką, co przyniesie ulgę ruchowi samochodowemu w okolicy miasta.
Giga Berlin now has its own train shuttle, capable of moving 400 people per ride 🚆 pic.twitter.com/gmvy80GFFn
— Tesla Europe (@teslaeurope) September 4, 2023
Producent elektryków nie zainwestował w elektryczne koleje
Niemiecki urząd ds. budownictwa i transportu zatwierdził „gigapociągi” w lutym, początkowo planując ich uruchomienie już w drugim kwartale. Organizacje ekologiczne zwracają jednak uwagę na poważny problem związany z tą inwestycją.
Czytaj też: Tesla przekracza oczekiwania: Obniżki cen napędzają dostawy do rekordu
Linia kolejowa Tesli nie jest zelektryfikowana, a największy na świecie producent samochodów elektrycznych musi przewozić swoich pracowników pociągami spalinowymi, które mają znaczący wpływ na emisję dwutlenku węgla. Jest to szczególnie kontrowersyjny temat w Niemczech.
Jak informuje portal Zdopravy, organizacja ekologiczna Green League Brandenburg zauważyła, że linia kolejowa dla pracowników, w przeciwieństwie do samej fabryki, nie została uwzględniona w obszarze ryzyka i nie podlega obowiązkowi zgłaszania wypadków. W związku z tym nie musi spełniać żadnych specjalnych wymagań bezpieczeństwa w przypadku ewentualnych awarii i nie podlega odpowiednim przepisom dotyczącym prawa odszkodowawczego.
#GigaBerlinBrandenburg
The future is here, the #GigaTrain station, cool the display on the sides of the roof, with videos of the production process. #ModelY
📷 Francesco I / LinkedIn pic.twitter.com/WJr8n1nXhs— Gigafactory Berlin News (@Gf4Tesla) September 4, 2023
Jednak Tesla, według strony internetowej Banhblogstelle, nie widzi w tym problemu i odrzuca obawy. Firma twierdzi, że w pociągu nie manipuluje się substancjami niebezpiecznymi, a tory leżą wystarczająco daleko od potencjalnych miejsc zagrożenia. Chociaż Tesla w styczniu 2022 roku nabyła sam tor kolejowy od regionalnych linii kolejowych DRE, to samą obsługę i eksploatację pociągów prowadzi przewoźnik NEB (Die Niederbarnimer Eisenbahn).
Czytaj też: Ekspansja Chin w Brazylii. Powstaną fabryki samochodów elektrycznych
Tesla produkuje samochody elektryczne w Grünheide od marca 2022 roku. Według najnowszych informacji, zakład zatrudnia obecnie około 11 000 osób.
Znajdziesz nas w Google News