MorskiTransport

Zim zmniejsza swoją flotę kontenerowców. Popyt rozczarowuje

Zim jest dziesiątym co do wielkości przewoźnikiem morskim na świecie

Przewoźnik Zim zmniejsza swoją flotę kontenerowców w związku z niezadowalającym popytem na usługi przewozowe. Wiele transakcji wskazuje na redukcję ekspozycji Zim na rynku.

Zim zmniejsza flotę wynajętych kontenerowców

Izraelski przewoźnik morski Zim ogranicza swoje zaangażowanie na rynku przewozowym i zmniejsza swoją flotę kontenerowców. Informacje o tej strategii zostały pierwszy raz podane pod koniec czerwca, a teraz pojawiają się kolejne szczegóły na temat redukcji. Jak informuje portal FreightWaves, w bieżącym tygodniu pojawiły się doniesienia o rozwiązaniu przez Zim co najmniej pięciu umów czarterowych i wynajmu statków, a także o próbach wyładunku co najmniej czterech innych jednostek, które były wcześniej wynajmowane. Dwóch z wcześniejszych właścicieli potwierdziło rozwiązanie umów czarterowych.

Czytaj też: Evergreen podpisuje gigantyczny kontrakt na kontenerowce na metanol

Euroseas poinformowało, że umowy czarteru na dwa kontenerowce o pojemności 4250 TEU, Rena P i Emmanuel P, zostały zakończone za porozumieniem stron, a statki zostały ponownie wynajęte przez innego przewoźnika. Z kolei agencje maklerskie Banchero Costa i Braemar podały, że statki zostaną przekazane z powrotem przez Zim i ponownie wynajęte przez OOCL, z siedzibą w Hongkongu. Dwa statki – początkowo noszące nazwy Seaspan Manila i Seaspan Melbourne – zostały zakupione przez Euroseas od Seaspan w maju ubiegłego roku za łączną cenę 37 milionów dolarów, a umowy czarteru z Zim były dodatkiem do tego zakupu. Początkowa umowa czarteru na Emmanuel P przewidywała, że Zim będzie płacić 19 000 dolarów dziennie do marca 2025 roku. Z kolei umowa czarteru na Rena P mówiła o 20 250 dolarów dziennie do kwietnia 2024 roku.

Oczekuje się, że te nowe umowy przyczynią się do dodatkowych przychodów w wysokości od 2 do 4 milionów dolarów, w porównaniu z zakończonymi umowami czarteru – powiedział Aristides Pittas, dyrektor generalny Euroseas.

Wstrzymanie wynajmu

Agencja Braemar oraz grupa analityczna Alphaliner podały, że Zim podejmuje dalsze kroki w celu ograniczenia swojej ekspozycji na rynku, poprzez wstrzymanie wynajmu innych statków. Tradewinds, powołując się na europejskich pośredników, podał, że statki o pojemności 4 250 TEU, takie jak Zim Vancouver, Zim Shekou, Zim Yokohama i Zim Qingdao, zostaną sprzedane największemu przewoźnikowi morskiemu na świecie, szwajcarskiemu MSC, przez obecnego właściciela Chartworld, co oznacza rozwiązanie umów czarteru tych statków z Zim. Jednak w raporcie tygodniowym opublikowanym w środę, Alphaliner stwierdził, że ta transakcja nie doszła do skutku.

Czytaj też: GUS potwierdza wysoki wzrost PKB. Zostawiamy Europę w tyle

Jak informuje portal FreightWaves, Zim jest dziesiątym co do wielkości przewoźnikiem morskim na świecie. W przeciwieństwie do innych linii żeglugowych, ponad 90% swojej floty wynajmuje. Według Alphaliner, Zim ma najwyższy współczynnik księgi zamówień do floty spośród wszystkich przewoźników morskich, wynoszący 50,6%.

Uzupełnienie wszystkich tych dodatkowych miejsc będzie realne tylko wtedy, gdy nowe statki Zim zastąpią inne jednostki – podkreślił raport.

Evergreen, CMA CGM i Maersk kupili kontenerowce za 5 miliardów

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button