Grupa hiszpańskich firm otrzymała dofinansowanie na projekt Hympulso, którego celem jest opracowanie zasilania dla pociągu Talgo 250 za pomocą odnawialnego wodoru. Wodorowy pociąg dużych prędkości tak naprawdę będzie zestawem hybrydowym, wykorzystującym trzy rodzaje napędu.
Wodorowy pociąg dużych prędkości w fazie projektowania
Elektryczno-spalinowe składy pociągów Talgo Class 730, używane przez narodowego przewoźnika RENFE, posiadają wagon z silnikiem spalinowym za każdym wagonem napędowym, przeznaczony do użytku na liniach bez elektryfikacji. Projekt Hympulso zastąpi jeden z tych silników pojazdem zawierającym ogniwa paliwowe i baterie.
Czytaj też: Przyszłość kolei? Oto lokomotywa towarowa napędzana gazem
Jak informuje Railway Gazette, napowietrzne zasilanie będzie używane tam, gdzie jest dostępne, do napędu i ładowania baterii, natomiast na liniach bez elektryfikacji będzie stosowane zasilanie wodorem i baterią. Można powiedzieć, że tym samym hybrydowy skład zamieni się w wodorowy pociąg dużych prędkości.
Así será el #tren piloto #híbrido y #bimodal: alimentado por #hidrógeno o #catenaria; y circulando por vías de #altavelocidad y convencional. Un proyecto de @TalgoGroup con nuestros socios @ingeteam #Sener y @tecnalia , entre otros.
👇https://t.co/38LcFq1t1I Vía @elEconomistaes— Clúster de Movilidad y Logística de Euskadi (@mlcluster) January 25, 2024
W projekcie bierze udział wiele firm
Projekt Hympulso obejmuje cały łańcuch produkcji i dostaw odnawialnego wodoru, począwszy od jego wytwarzania aż do zużycia. Uczestnicy będą mogli ocenić wpływ wodoru na cały system kolejowy, obejmujący tory i obiekty konserwacji. Ogłaszając projekt, lider projektu Talgo powiedział, że holistyczna perspektywa będzie kluczem do rozwiązania wyzwań technicznych związanych z przyjęciem odnawialnego wodoru w sektorze kolejowym.
Jak informuje Railway Gazette, Ingeteam dostarczy odwracalne konwertery o wysokiej mocy zdolne do ładowania baterii z napowietrznej elektryfikacji. Repsol opracuje przenośny zakład tankowania, a Golendus stacjonarny zakład produkcji i dostawy wodoru. Sener przeprowadzi analizę ryzyka i symulację operacji. Optimus3D będzie pracować nad nowymi materiałami i procesami do zastosowań wodoru. Universidad Pontificia Comillas i Tecnalia również współpracują przy projekcie.
Czytaj też: Lokomotywa wodorowa ORLENU już na torach!
Zarządzający infrastrukturą ADIF pełni rolę obserwatora projektu, dążąc do lepszego zrozumienia wymagań, interfejsów i przypadków użycia wodoru. Projekt jest wspierany dotacją w wysokości 6,5 miliona euro z programu Strategiczne Projekty dla Gospodarczej Odbudowy i Transformacji (PERTES) rządu krajowego.
Alstom dostarczy pociągi do Portugalii! Obsłużą Porto i Lizbonę