Obwodnica Olesna oddana do użytku. Zakończono budowę pierwszego fragmentu drogi ekspresowej S11. Łączny koszt kontraktu przekracza 800 mln zł, a ponad 411 mln zł pochodzi z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Obwodnica Olesna oddana do użytku
Zakończono budowę obwodnicy Olesna w województwie opolskim, która obejmuje niemal 25 km dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Projekt uwzględniał także 24 nowoczesne mosty oraz węzeł Olesno. Obwodnica Olesna została zbudowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i stanowi pierwszy fragment drogi ekspresowej S11 dostępny dla kierowców w tym regionie.
Obwodnica Olesna to pierwszy w województwie opolskim fragment drogi ekspresowej S11, czyli trasy, która połączy docelowo Środkowe Pomorze z południem Polski. Dzięki inwestycji mieszkańcy Olesna odetchną od ruchu tranzytowego przebiegającego dziś przez miasto. Dla kierowców nowa obwodnica oznacza większy komfort podróżowania. Nowa, bezpieczna i wygodna droga ekspresowa zwiększy też potencjał gospodarczy regionu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Czytaj też: Czechy chcą zwiększyć limit prędkości na autostradach! Będzie szybciej niż u nas
Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy o wartości 667,69 mln zł podpisano w dniu 20 maja 2019 roku. Łączny koszt kontraktu przekracza 800 mln zł, obejmując nadzór inwestorski, odszkodowania za nieruchomości oraz pozostałe koszty związane z projektem. Kwota ponad 411 mln zł pochodzi z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Początek nowej drogi ekspresowej na długości 25 km znajduje się przy obecnej DK11, niedaleko Kolonii Ciarka, gdzie tymczasowe rondo umożliwia wjazd na trasę S11. Z kolei punkt końcowy trasy usytuowany jest na granicy województw opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Istotny fragment drogi ekspresowej S11
W ciągu 25-kilometrowej trasy powstały łącznie 24 mostowe konstrukcje oraz kompleksowy węzeł Olesno, zlokalizowany na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487, obejmujący dwa ronda. Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych szczególnie imponujące są dwa wiadukty nad linią kolejową, łączącą Tarnowskie Góry z Kluczborkiem, o długościach 135 i 126 m każdy.
Prace obejmowały również budowę urządzeń służących ochronie środowiska oraz poprawie bezpieczeństwa na drodze. Infrastruktura techniczna, w tym sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna oraz urządzenia melioracyjne, zostały przebudowane. Dodatkowo, wzdłuż całej nowej trasy zbudowano kanał technologiczny oraz zamontowano ekrany akustyczne o długości 885 m i przeciwolśnieniowe o długości 1968 m.
Czytaj też: 100 obwodnic za 28 mld zł do 2030 roku – ambitny plan GDDKiA
Dodatkowo, w głównej trasie obwodnicy wybudowano dodatkowe jezdnie, które służą obsłudze przyległego terenu. Droga ekspresowa wyposażona została również w elementy ułatwiające działania służb podczas zdarzeń, czyli w sumie 15 wjazdów awaryjnych na trasę główną oraz 7 przejazdów awaryjnych umożliwiających poruszanie się pomiędzy jezdniami. Obwodnica Olesna stanowi istotny fragment drogi ekspresowej S11, która ma ogólnokrajowe znaczenie, ponieważ będzie łączyć zachodniopomorskie porty z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. W planach do 2030 roku znajduje się kompleksowe połączenie trasy S11, łączącej Aglomerację Śląską, województwo opolskie i wielkopolskie, aż do Pomorza Środkowego. Po zrealizowaniu wszystkich odcinków, długość tej trasy wyniesie około 550 km.
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze