Linie Qatar Airways odebrały swój 24. samolot Airbus A350-1000, po długim opóźnieniu spowodowanym problemami z degradacją powierzchni i batalią prawną z producentem. Po ponad roku od pierwszego lotu testowego, A350-1000 w końcu będzie przewoził pasażerów.
Qatar Airways odebrały nowy samolot Airbus A350-1000
Samolot o rejestracji A7-AOD, zmontowany w 2020 roku, zaliczył dziewięć lotów testowych przed dostawą, spędzając ponad 13 godzin w powietrzu. Obecnie Qatar Airways posiada drugą co do wielkości flotę A350, składającą się z 58 samolotów, ale spodziewa się odzyskać pozycję lidera od Singapore Airlines, które obecnie posiada 62 Airbusy A350. Teraz Qatar Airways odebrały swój 24. samolot Airbus A350-1000. Maszyna mająca około trzech lat przez większość czasu przed dostawą pozostawała w magazynie z powodu sporu pomiędzy Airbusem a Qatar Airways, dotyczącego problemów z degradacją powierzchni maszyn.
Czytaj też: Bayern i Qatar Airways kończą współpracę! Poszło o prawa człowieka?
Jak informuje portal Simple Flying, w piątek, A350-1000 o numerze rejestracyjnym A7-AOD przeprowadził swój lot dostawczy z Tuluzy we Francji (TLS) do międzynarodowego portu lotniczego Hamad w Doha, w Katarze (DOH). Dane z FlightRadar24.com pokazują, że samolot wystartował o 16:28 czasu lokalnego i dotarł do celu o 23:17 czasu lokalnego.
Batalia prawna
Pierwszy lot testowy maszyny odbył się 9 czerwca 2022 roku nad niebem Tuluzy. W momencie testowania samolotu nie było jeszcze jasno określonego końca produkcji i dostawy, dlatego konstrukcja została przetransportowana z Tuluzy do magazynów Airbusa na lotnisku Châteauroux-Centre „Marcel Dassault” (CHR). W październiku 2022 roku samolot został przeniesiony na lotnisko, gdzie pozostawał uziemiony przez kilka miesięcy. Ostatecznie, w kwietniu 2023 roku, samolot został przeniesiony z CHR do Tuluzy (TLS).
Jak informuje portal Simple Flying, obecnie, linia lotnicza posiada 58 samolotów Airbus A350, przez co jest na drugim miejscu pod względem wielkości floty A350. Wcześniej linie Qatar Airways miały największą flotę A350 na świecie, ale w końcu straciły ten tytuł na rzecz Singapore Airlines. Azjatycki przewoźnik dysponuje obecnie 62 samolotami A350.
Czytaj też: Transport lotniczy jest bezkonkurencyjny czasowo
Według ch-aviation.com Qatar Airways spodziewa się dostawy 18 kolejnych A350, podczas gdy Singapore Airlines ma 10 zamówień, w tym siedem na samoloty A350F (w wersji frachtowej). Wszystko wskazuje więc na to, że Qatar Airways ostatecznie odzyska tytuł największego na świecie operatora A350 (o ile nie zostaną złożone dodatkowe zamówienia).
Znajdziesz nas w Google NewsQatar Airways otrzymały Airbusa. Pierwszego od ponad dwóch lat!