
Koleje Mołdawskie są gotowe do rozpoczęcia projektu odbudowy linii o wartości 71 milionów euro. Mołdawia odbuduje linie kolejowe Balti-Valcinet-Ungheni i Chisinau-Cainari, obie bardzo ważne dla przepływu towarów z Ukrainy. Głównym celem będzie ułatwienie ruchu w kierunku portu w Constanzy, który już teraz jest znany jako hub eksportu ukraińskiego zboża.
Mołdawia odbuduje linie kolejowe
Jak informuje portal RailFreight, Mołdawia odbuduje swoje krytyczne linie kolejowe dzięki wsparciu finansowemu od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBRD) oraz instrumentu potrzeb polityki zagranicznej UE.
Projekt umożliwi przewożenie większej ilości towarów kolejami w szybszym tempie – przekazał EBRD.
Czytaj też: Po 25 latach Ukraina przywróciła połączenie kolejowe z Mołdawią
Bank przeznaczy 23 miliony euro na projekt, natomiast 20 milionów euro pochodzić będzie z instrumentu potrzeb polityki zagranicznej. Pozostałe środki (28 milionów euro) zapewnią Koleje Mołdawskie, które również będą realizować ten projekt. Obie linie zwiększą pojemność i prędkość przewozu ukraińskich produktów do portów Morza Czarnego. Linia Balti-Valcinet-Ungheni będzie się rozciągać od północnej Mołdawii do granicy z Rumunią, obok miasta Iași. Druga linia poprawi połączenie między stolicą Mołdawii a południową granicą kraju z Ukrainą i Rumunią.
Hub eksportu ukraińskiego zboża
Głównym celem będzie ułatwienie ruchu w kierunku portu w Constanzy, który już teraz jest znany jako hub eksportu ukraińskiego zboża. Z drugiej strony, odbudowane linie ułatwią ruch w kierunku styku granic Mołdawia-Rumunia-Ukraina. Jak informuje portal RailFreight, to tutaj grupują się mniejsze porty nad Dunajem, takie jak Galati (Rumunia), Giurgulesti (Mołdawia), Reni i Ismail (Ukraina). Jak podkreśla EBRD, łączna pojemność tych portów może znacząco przyczynić się do ukraińskiego eksportu towarowego.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Warto zauważyć, że w połowie ubiegłego roku rumuńskie ministerstwo transportu przywróciło linię szerokotorową między Giurgulesti a Galati, aby zapewnić więcej opcji połączeń. Dodatkowo, na początku tego roku przyjmowanie pociągów po prawie roku prac renowacyjnych rozpoczęła linia kolejowa Berezyne-Basarabeasca łącząca południowo-zachodnią Ukrainę i południową Mołdawię. Linia ta łączy odcięty region Odessy z portami nad Dunajem. Dzięki nowym inwestycjom Mołdawii będzie posiadała bardziej kompleksową regionalną sieć.
Znajdziesz nas w Google NewsKolejne miliardy euro na europejski transport. Polska też dostanie!