KolejowyTransport

Po 25 latach Ukraina przywróciła połączenie kolejowe z Mołdawią

Ukraina przywróciła połączenie kolejowe z Mołdawią. 23-kilometrowa linia kolejowa łącząca Berezynę na Ukrainie z Basarabeascą w Mołdawii zostało ponownie otwarta 22 sierpnia.

Ukraina odnowiła połączenie kolejowe z Mołdawią

Ukraina przywróciła połączenie kolejowe z Mołdawią, które było nieużywane przez 25 lat. Linia zapewnia połączenie kolejowe z linii Bilhorod-DnistrovskyiIzmail w południowej części obwodu odeskiego do naddunajskiego portu Reni, przejeżdżając przez Mołdawię i ułatwiając dalsze połączenia z Rumunią. Około 22 km trasy znajduje się na Ukrainie, a 1,2 km w Mołdawii. Mołdawskie koleje państwowe CFM powiedziały, że ponowne otwarcie sprawi, że Basarabeasca stanie się międzynarodowym węzłem logistycznym dla portów na Ukrainie, w Mołdawii i Rumunii.

Ta kolej jest linią solidarności między Mołdawią i Ukrainą. Pozwoli ona na rozwój dwustronnych stosunków handlowych z naszymi strategicznymi partnerami na Ukrainie, ale także pomoże rozwiązać problemy z ruchem drogowym, które pojawiły się w ostatnich miesiącach – powiedział mołdawski wicepremier Andrei Spînu podczas ceremonii ponownego otwarcia.

Transgraniczne linia została zamknięta w 1997 roku, a różne plany jej ponownego otwarcia upadały. Po ataku Rosji na Ukrainę w lutym, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego Mołdawii oraz Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy podpisały 23 czerwca protokół ustaleń w sprawie przywrócenia linii w Basarabeasca. Otwarcie linii przewidywano na wczesną jesień, ale w rezultacie prace rekonstrukcyjne trwały krócej niż dwa miesiące.

Czytaj też: Nowe przejście graniczne z Ukrainą powstanie wcześniej, niż zakładano

Nowe-stare połączenie kolejowe z Mołdawią z korzyścią dla obu państw

Połączenie kolejowe z Mołdawią pozwoli temu krajowi na bezpośredni dostęp do ukraińskiego portu Izmail na Dunaju, jako alternatywy dla bardziej zatłoczonego portu rzecznego Reni. Region graniczący z Mołdawią, Ukrainą i Rumunią ma zwiększyć swoje znaczenie gospodarcze i logistyczne, które dotychczas pozostawało dość zmarginalizowane. W związku z tym pojawia się również chęć usieciowienia licznych obecnych portów morskich i rzecznych. Oprócz Izmail i Reni, są to Odessa, Czarnomorsk, Giurgiulesti, Galati, Brăila i Konstanca.

Umowę na budowę nowego odcinka kolejowego, omijającego Naddniestrze, podpisano jeszcze w 2015 roku. Później, w trakcie negocjacji uzgodniono odbudowę toru i poprawę infrastruktury tego odcinka. Oczekiwano wtedy, że prace rozpoczną się latem 2016 roku. Ukraina przywraca obecnie również dwie inne, wcześniej opuszczone trasy transgraniczne do Polski i Rumunii.

Czytaj też: Ponad połowa ukraińskich uchodźców planuje powrót do domu w ciągu roku [RAPORT]

Ponad 1 000 ukraińskich kolejarzy zabitych od początku wojny

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button