Duńska firma Maersk poinformowała, że zapewniła paliwo na rejs jej pierwszego kontenerowca na metanol. Mowa tu o inauguracyjnej podróży z Korei Południowej do Danii, gdzie statek zostanie ochrzczony.
Maersk już planuje pierwszy rejs kontenerowca na metanol
Trasa z południowokoreańskiego Ulsan do Kopenhagi ma aż 21 500 km. Maersk poinformował, że rejs jej pierwszego kontenerowca na metanol będzie możliwy dzięki zabezpieczeniu przez firmę paliwa z bio-metanolu, które zostało wyprodukowane z biogazu pozyskanego z rozkładających się organicznych odpadów z wysypisk. Jak informuje portal Marine Link, paliwo to zostanie dostarczone z amerykańskiej fabryki przez holenderską firmę OCI Global.
Wciąż mamy do czynienia ze wczesnym etapem rozwoju rynku zielonego metanolu i szczerze mówiąc, nie spodziewaliśmy się, że uda nam się tak szybko zapewnić biopaliwo na inauguracyjną podróż dla tego statku – powiedział Morten Bo Christiansen, kierownik ds. transformacji energetycznej w Maersk.
Maersk zamówił aż 19 statków napędzanych metanolem, dążąc tym samym do osiągnięcia celu, jakim jest transport 25% towarów za pomocą statków na zielone paliwo, do 2030 roku. Ogólnie firma żeglugowa z Danii dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 roku.
Mamy oczekiwania co do zróżnicowanej, zielonej mieszanki paliw w przyszłości, przy czym dostępny jest już zielony bio-metanol z odpadów – powiedział Christiansen.
Czytaj też: Ursula von der Leyen ochrzci pierwszy kontenerowiec na metanol
Maersk inwestuje w zielone paliwo
Jak informuje portal Marine Link, znalezienie bardziej ekologicznych paliw pozostaje jednym z głównych wyzwań w osiągnięciu wyznaczonych celów, dlatego Maersk nawiązał liczne partnerstwa z dostawcami i portami, aby zapewnić stałe dostawy. Przykładowo, firma zgodziła się kupić połowę mocy produkcyjnej w zakładzie w Danii, w którym wytwarzany jest e-metanol z użyciem zrównoważonej energii, oraz nawiązała współpracę z portem w Szanghaju w zakresie zielonego paliwa dla żeglugi.
Statek jest kluczowy dla strategii dekarbonizacji Maersk, a firma dąży do osiągnięcia neutralności węglowej do 2040 roku. Statek o pojemności około 2000 TEU został zamówiony już w 2021 roku. Chociaż teoretycznie będzie w stanie działać również na standardowym paliwie VLSFO, według zapowiedzi będzie działał na neutralnym dla klimatu e-metanolu lub zrównoważonym bio-metanolu. Rozwiązanie napędu metanolowego dla statku opracowane zostało przez MAN Energy Solutions oraz Hyundai Engine and Machinery we współpracy z Hyundai Mipo i Maersk. Główny silnik został dostarczony przez Hyundai Engine and Machinery, a pomocniczy silnik przez Himsen.
Czytaj też: Wstrzymanie dotacji do paliw kopalnych może ograniczyć globalne emisje o 10%
Znajdziesz nas w Google News
Jeden komentarz