W Hiszpanii rozpoczęły się testy demonstracyjnego dwutrybowego pociągu elektryczno-wodorowego, rozwiniętego w ramach projektu Paliwowy Zespołowy Układ Hybrydowy dla Zastosowań Kolejowych, którego celem jest stworzenie pociągu o zerowej emisji, konkurującego z istniejącymi pociągami spalinowymi. Według twórców, jest to pierwszy pociąg wodorowy zatwierdzony do użytku w hiszpańskiej sieci kolejowej.
Pierwszy pociąg wodorowy
Inicjatywa FCH2Rail jest realizowana przez konsorcjum producenta taboru kolejowego CAF, hiszpańskiego przewoźnika narodowego RENFE, zarządcę infrastruktury ADIF, krajowe centrum wodorowe CNH2 i portugalskiego zarządcę infrastruktury IP. Inne uczestniczące podmioty to niemieckie Centrum Badań Lotniczych DLR, europejska filia Toyota Motors, która dostarczyła sześć modułów ogniw paliwowych pochodzących z tych używanych w samochodach Mirai, oraz dostawca komponentów dla taboru kolejowego firmy Wabtec – Faiveley Stemmann Technik, który poszukuje sposobów na zmniejszenie zużycia energii przez systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji oraz analizuje interakcję systemów elektrycznego i wodorowego.
Jak informuje portal Railway Gazette, ogniwa paliwowe i baterie litowo-tlenkowe zostały dopasowane do trójwagonowego pociągu elektrycznego CAF Civia Class 463, aby stworzyć hybrydowy napęd, który może korzystać zarówno z sieci trakcyjnej, jak i z ogniw paliwowych i baterii. Według twórców, jest to pierwszy pociąg wodorowy zatwierdzony do użytku w hiszpańskiej sieci kolejowej.
Czytaj też: Pociąg wodorowy Alstomu podbije Kanadę? Premiera w czerwcu
Testy na trasie
Testy w ruchu mają miejsce po wcześniejszym przeprowadzeniu testów statycznych w zakładach CAF w Zaragozie oraz prób dynamicznych na torze testowym. Do przeprowadzenia testów wybrano trasę z Zaragozy do Canfranc w Pirenejach, ze względu na strome nachylenia terenu, które według CAF stanowią „wielkie wyzwanie dla nowych systemów generacji energii”.
Jak informuje portal Railway Gazette, planowane są dalsze testy na trasach w Aragonii, Madrycie i Galicji, aby symulować usługi komercyjne o różnorodnych wymaganiach mocy i w różnych warunkach klimatycznych i eksploatacyjnych. Dzięki temu będą dostępne dane umożliwiające porównanie konkurencyjności napędu hybrydowego z maszynami spalinowymi. Według twórców, jest to pierwszy pociąg wodorowy zatwierdzony do użytku w hiszpańskiej sieci kolejowej.
Czytaj też: PKN ORLEN wybuduje kolejne, ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce
Znajdziesz nas w Google NewsPKP Energetyka planuje zasilać polskie pociągi wodorem już w 2023