Niemiecki e-commerce notuje spadek. Problemy giganta?
Na spadki wpływa niepewność polityczna i gospodarcza w kraju

Niemiecki e-commerce zanotował spadek sprzedaży o 15 procent w pierwszym kwartale tego roku. Największy spadek dotyczył głównie artykułów z branży mody. Z kolei sprzedaż usług cyfrowych, wzrosła o ponad 28 procent. Segment żywności pozostał stabilny.
Niemiecki e-commerce spada
Organizacja Bevh, federalne stowarzyszenie handlu internetowego w Niemczech, opublikowała statystyki obrazujące, jak niemiecki e-commerce radził sobie w ostatnich miesiącach. Badanie przeprowadzono na próbie 40 000 Niemców powyżej 14 roku życia i zbadano ich zachowania konsumpcyjne i wydatki. W zeszłym roku sprzedaż detaliczna online w Niemczech wykazała spadek o 5 procent, a sprzedaż w czasie Bożego Narodzenia spadła po raz pierwszy od 2014 roku.
Z kolei w okresie od stycznia do marca bieżącego roku, sprzedaż internetowa towarów wygenerowała łącznie 19,4 miliarda euro (w tym VAT). Oznacza to spadek o 15 procent w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku, kiedy sprzedaż przyniosła 22,8 miliarda euro.
Jak opisuje portal Ecommerce News, , największy spadek dotyczył segmentu mody. Sprzedaż tych artykułów spadła o 20,8 procent. Z kolei sprzedaż biżuterii i zegarków zmniejszyła się o niemal 30 procent, a na kolejnym miejscu znalazły się akcesoria samochodowe i motocyklowe, które odnotowały spadek o 25,8 procent.
German online retail sales fell 10% below their pre-pandemic trend in January. Google searches point to a bit of a recovery ahead but that's likely more a Q2 story. So far, the limited hard data we have is consistent with a Q1 GDP contraction. pic.twitter.com/xDPUxg1SV0
— Oliver Rakau (@OliverRakau) March 6, 2023
Czytaj też: Rośnie wartość międzynarodowego e-commerce. Niemcy na czele
Zakupy spożywcze online wciąż stabilne
Z drugiej strony, sprzedaż artykułów codziennego użytku odnotowała niewielki spadek o 3 procent. Natomiast zakupy spożywcze online to jedyna kategoria, która pozostała stabilna, a sprzedaż żywności wzrosła o 3,7 procent w I kwartale. Jak zauważa portal Ecommerce News, usługi cyfrowe, takie jak sprzedaż biletów i rezerwacje wakacyjne, kontynuują wzrost po pandemii, a ich sprzedaż wzrosła o ponad 28 procent do 2,4 miliarda euro.
Bevh zauważa, że choć pierwszy kwartał zwykle wykazuje spadek po okresie świątecznym, na spadki wpływa również niepewność polityczna i gospodarcza w kraju.
Handel online będzie kontynuował konsolidację w tym roku. Ludzie odkładają na później zakupy, które nie są pilnie, takie jak moda, biżuteria i artykuły rozrywkowe. Lepiej wygląda to w przypadku codziennych artykułów spożywczych do użytku domowego – mówi zastępca dyrektora zarządzającego Martin Groß-Albenhausen.
Czytaj też: Jesteśmy świadkami stagnacji demokracji. Czy doświadczymy jej upadku?
Znajdziesz nas w Google News