PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Brytyjski oddział DB Cargo testuje ekologiczne paliwo roślinne

Uwodorniony olej roślinny jest bardzo podobny do oleju napędowego

Brytyjski oddział DB Cargo przetestował wykorzystanie uwodornionego oleju roślinnego (HVO) jako paliwa alternatywnego w lokomotywach. DB nie musiało wprowadzać żadnych zmian technicznych, aby wykorzystać ekologiczne paliwo roślinne jako zamiennik oleju napędowego.

Ekologiczne paliwo roślinne innowacyjną alternatywą

Jak informuje portal IHO, testy przeprowadzono w zakładzie Toton w środkowej Anglii. Porównano emisje konwencjonalnej lokomotywy spalinowej klasy 60, napędzanej olejem napędowym, oraz lokomotywy wykorzystującej ekologiczne paliwo roślinne HVO.

W kominie lokomotywy zamontowano specjalną rurę przedłużającą, która umożliwia dokładne określenie emisji na wszystkich poziomach mocy, od biegu jałowego do pełnego obciążenia. Po pierwszych próbach z silnikiem spalinowym spuszczono olej napędowy, a następnie do zbiornika paliwa lokomotywy wlano uwodorniony olej roślinny.

Celem testu jest ocena potencjału HVO jako paliwa alternatywnego. W obu przypadkach emisję tlenków azotu, tlenku węgla, dwutlenku węgla, węglowodorów oraz masę cząstek mierzono dwukrotnie podczas standardowego cyklu pomiarowego w trzech punktach obciążenia.

Czytaj też: Polska kolej stawia na OZE. Inwestycja SKM w Szczęśliwicach

Zalety oleju roślinnego jako paliwa alternatywnego

Uwodorniony olej roślinny jest bardzo podobny do oleju napędowego. Jego główną zaletą jest to, że można go wytwarzać poprzez przetwarzanie odnawialnych pozostałości lipidów, takich jak olej roślinny, tłuszcz i zużyty olej kuchenny. Jak dodaje IHO, dzięki zastosowaniu HVO do atmosfery uwalnianych jest około 90% mniej gazów cieplarnianych niż w przypadku tradycyjnych paliw.

Spalenie 1 000 litrów HVO wytwarza 195 kilogramów dwutlenku węgla, a spalenie podobnej ilości oleju napędowego daje około 2 700 kilogramów. Gdyby lokomotywy, które obecnie jeżdżą na oleju napędowym, zaczęły jeździć na tym ekologicznym paliwie, redukcja emisji dwutlenku węgla w ruchu kolejowym przyspieszyłaby.

Czytaj też: Wielka Brytania to jedyny kraj G7, który pogrąży się w recesji w 2023 roku

Szwajcaria planuje duże inwestycje kolejowe, ale nie wie co wybrać

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button