PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Polska kolej stawia na OZE. Inwestycja SKM w Szczęśliwicach

SKM Warszawa chce inwestować w fotowoltaikę i magazyny energii w swojej bazie w warszawskich Szczęśliwicach

Rosnące ceny energii i presja na ograniczenie emisji powodują, że polska kolej, już i tak najbardziej przyjazny dla środowiska środek transportu, musi również rozważyć przejście na odnawialne źródła energii (OZE). Energia elektryczna ma pochodzić z farm wiatrowych i słonecznych, które są budowane w pobliżu torów i innych linii kolejowych. Takie plany snuje również SKM Warszawa, która chce inwestować w fotowoltaikę i magazyny energii w swojej bazie w warszawskich Szczęśliwicach.

Polska kolej będzie korzystać z OZE

Według UTK kolej jest ekologicznym środkiem transportu, generującym najmniej emisji. Jej udział to zaledwie 0,4 proc. całkowitych emisji dwutlenku węgla europejskiego transportu. W przeliczeniu na pasażera pociągi emitują trzy razy mniej dwutlenku węgla niż samochody i osiem razy mniej niż samoloty. Co ważne, kolej jest też jedynym środkiem transportu, który od 1990 roku obniżył całkowitą emisję  spalin, między innymi dzięki modernizacji lokomotyw, które z roku na rok stają się coraz bardziej przyjazne dla środowiska.

Jednocześnie kolej jest jednym z największych odbiorców energii elektrycznej w kraju. Szacuje się, że zużywa około 1-2 proc. całości konsumowanej energii. I choć wydaje się to relatywnie niewiele w porównaniu z innymi sektorami transportu czy przemysłu, koszt pozyskania energii jest jedną z najważniejszych pozycji w budżetach spółek kolejowych. Dlatego stale poszukuje się rozwiązań, które pozwolą obniżyć te koszty, szczególnie teraz, w dobie kryzysu energetycznego i rosnących cen. Takim rozwiązaniem mogą być źródła odnawialne, a polska kolej mogłaby korzystać z energii generowanej przez OZE.

Kolej jest dużym odbiorcą energii elektrycznej, w związku z czym jest to jedna z kluczowych branż, w której trzeba to zużycie energii ograniczać – mówi Alan Beroud, prezes spółki SKM Warszawa.

Czytaj też: Pierwsze Dragony 2 już w PKP Cargo. Kolejne dotrą niebawem

Redukcja emisji dwutlenku węgla

Obecnie energia jest wykorzystywana głównie w kolejnictwie. Jednak zgodnie z założeniami programu Zielona Kolej, do 2025 roku połowa zużywanej energii musi pochodzić ze źródeł odnawialnych. Do 2030 roku udział zielonej energii powinien wzrosnąć do 85 proc., a docelowo do 100 proc., co oznacza redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. Prąd ma pochodzić z farm wiatrowych i słonecznych, które są budowane w pobliżu torów i innych linii kolejowych. Takie plany ma również SKM Warszawa, która podpisała porozumienie z integratorem PKP Energetyka o przystąpieniu do programu.

Z perspektywy naszej spółki staramy się przede wszystkim prowadzić program eco-drivingu, zmierzający do zwiększenia efektywności zużycia energii poprzez optymalizację sposobu jazdy i wypłaszczenie pików, jak również poprzez rekuperację [odzysk energii cieplnej w systemie wentylacji – przyp. red.]. W tym pierwszym przypadku oszczędności sięgają ok. 10 proc. zużywanej energii, co w skali naszej spółki przyniosło w ubiegłym roku 3 mln zł oszczędności. W tym roku ta kwota najprawdopodobniej sięgnie już 6 mln zł. Natomiast w przypadku rekuperacji przy starym taborze otrzymujemy oszczędności ok. 20 proc. zużycia energii, a przy nowym taborze nawet do 32 proc. – wyjaśnia prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowe rozwiązania w inwestycjach kolejowych

SKM Warszawa planuje inwestycje w fotowoltaikę i magazyny energii w swojej bazie na warszawskich Szczęśliwicach.

W proekologicznych inwestycjach kluczowe jest to, żeby myśleć zarówno o odnawialnych źródłach energii, jak i bilansowaniu związanym z akumulatorami, magazynami energii złożonymi z akumulatorów czy też o magazynach wodorowych. Tutaj bardzo dobrym przykładem jest PKP Energetyka, która instaluje magazyny energii na swojej sieci, z której my również korzystamy. Te magazyny powodują, że spółka jest w stanie w odpowiednim momencie zwiększyć lub zmniejszyć napięcie, jest w stanie regulować sieć za pomocą podsystemów energetycznych. Zastanawiamy się też nad próbą miniinstalacji magazynowania energii w wodorze – mówi Alan Beroud.

Beround wyjaśnia, że spółka koncentruje się również na rozbudowie swojej siatki połączeń. Od 12 marca br. mieszkańcy aglomeracji warszawskiej mogą już podróżować pociągami SKM do Piaseczna. Przewoźnik uruchomił bowiem dwa połączenia – jedno łączące Piaseczno z Wieliszewem (przez Warszawę Gdańską) oraz drugie z Warszawą Główną. Dojazd do centrum zajmuje ok. 35 minut.

Pod koniec roku będziemy też uruchamiać połączenie nad Zegrze, a nasze kolejne plany to m.in. obsługa dalszych tras, żeby w optymalny sposób dowieźć naszych pasażerów do centrum miasta – mówi Alan Beroud.

Czytaj też: PKB per capita Polski nadal daleko w tyle za Niemcami

Masowy strajk na niemieckiej kolei! Związkowcy sparaliżują kraj?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button