Czy Rivian zakończy współpracę z Amazon? Jak donosi portal Electrive, firma chce w przyszłości oferować swoje elektryczne samochody dostawcze innym firmom i dlatego negocjuje z Amazonem zniesienie klauzuli wyłączności, która jest częścią umowy firm.
Rivan zakończy współpracę z Amazon?
Klauzula wyłączności sięga 2019 roku, kiedy Amazon uzgodnił z Rivianem zakup 100 tysięcy elektrycznych furgonetek do 2030 roku. Amazon korzysta z pierwszych elektrycznych samochodów dostawczych Rivian od zeszłego roku. Według Wall Street Journal gigant e-commerce miał złożyć wiążące zamówienie na zaledwie około 10 tysięcy transporterów elektrycznych w 2023 r., co nie spełniło oczekiwań producenta pojazdów. WSJ powołuje się na wewnętrzne źródła Riviana, które twierdzą, że nie był to pierwszy raz, kiedy Amazon zamówił niezbędne minimum z uzgodnionego zakresu dla swoich stałych zamówień.
W Rivian rośnie więc niechęć do własnego inwestora, który wyliczył więcej zamówień, aby uzasadnić produkcję elektrycznego samochodu dostawczego na własnej linii produkcyjnej. Dlatego teraz mówi się o rozwiązaniu obowiązującej umowy o wyłączności. Jeśli Rivan zakończy współpracę z Amazon w zakresie wyłączności na dostawy pojazdów, będzie mógł swobodnie sprzedawać pojazdy innym klientom.
Nie jest jasne, jakie zdanie ma Amazon w kwestii usunięcia klauzuli wyłączności. Sprzedawca internetowy mocno zainwestował w zakup elektrycznych pojazdów dostawczych, aby osiągnąć swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firma ogłosiła w październiku 2022 r., że w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje ponad miliard euro w rozbudowę swoich elektrycznych flot w Europie. Dotyczy to wszystkich klas elektrycznych pojazdów dostawczych, takich jak ciężkie ciężarówki i samochody dostawcze.
Czytaj też: Amazon wprowadza do miast pierwsze elektryczne vany Rivian
Co dalej?
Pozostaje pytanie: co się stanie – również w kwestii cen – jeśli Amazon zacznie kupować elektryczne dostawczaki od innych producentów? Rivian znajduje się bowiem pod presją, aby sprostać oczekiwaniom stawianym firmie i nadal zwiększa produkcję. W ubiegłym roku Rivian dostarczył 20 332 pojazdy elektryczne, ale ze względu na koszty inwestycyjne związane ze skalowaniem produkcji, straty producenta wzrosły do 6,75 mld dolarów.
Elektryczne vany Rivian są budowane w zakładach w Illinois i posiadają kompleksowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, w tym systemy wspomagania jazdy w mieście i na autostradzie, automatyczne hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat i ostrzeżenia przed kolizją. System informacyjny integruje w kokpicie cały przebieg dostaw, ze wskazaniem miejsca dostawy i nawigacją. Ochronę ładunku zapewnia automatyczne blokowanie i odblokowywanie drzwi, gdy kierowca zbliża się do furgonetki lub ją opuszcza, a także zmotoryzowane wewnętrzne drzwi z przegrodą, które otwierają się, gdy pojazd dociera do miejsca dostawy. Przedział pasażerski ma wzmocnione drzwi od strony kierowcy, który może swobodnie poruszać się wewnątrz.
Czytaj też: Amazon wchodzi na nowy rynek. Pojawiają się obawy o bezpieczeństwo danych
Znajdziesz nas w Google News
2 Komentarze