DrogowyTransport

Rivan zakończy współpracę z Amazon? Chce renegocjacji umowy

W Rivian rośnie niechęć do Amazon, który zamówił mniej pojazdów, niż obiecał

Czy Rivian zakończy współpracę z Amazon? Jak donosi portal Electrive, firma chce w przyszłości oferować swoje elektryczne samochody dostawcze innym firmom i dlatego negocjuje z Amazonem zniesienie klauzuli wyłączności, która jest częścią umowy firm.

Rivan zakończy współpracę z Amazon?

Klauzula wyłączności sięga 2019 roku, kiedy Amazon uzgodnił z Rivianem zakup 100 tysięcy elektrycznych furgonetek do 2030 roku. Amazon korzysta z pierwszych elektrycznych samochodów dostawczych Rivian od zeszłego roku. Według Wall Street Journal gigant e-commerce miał złożyć wiążące zamówienie na zaledwie około 10 tysięcy transporterów elektrycznych w 2023 r., co nie spełniło oczekiwań producenta pojazdów. WSJ powołuje się na wewnętrzne źródła Riviana, które twierdzą, że nie był to pierwszy raz, kiedy Amazon zamówił niezbędne minimum z uzgodnionego zakresu dla swoich stałych zamówień.

W Rivian rośnie więc niechęć do własnego inwestora, który wyliczył więcej zamówień, aby uzasadnić produkcję elektrycznego samochodu dostawczego na własnej linii produkcyjnej. Dlatego teraz mówi się o rozwiązaniu obowiązującej umowy o wyłączności. Jeśli Rivan zakończy współpracę z Amazon w zakresie wyłączności na dostawy pojazdów, będzie mógł swobodnie sprzedawać pojazdy innym klientom.

Nie jest jasne, jakie zdanie ma Amazon w kwestii usunięcia klauzuli wyłączności. Sprzedawca internetowy mocno zainwestował w zakup elektrycznych pojazdów dostawczych, aby osiągnąć swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firma ogłosiła w październiku 2022 r., że w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestuje ponad miliard euro w rozbudowę swoich elektrycznych flot w Europie. Dotyczy to wszystkich klas elektrycznych pojazdów dostawczych, takich jak ciężkie ciężarówki i samochody dostawcze.

Czytaj też: Amazon wprowadza do miast pierwsze elektryczne vany Rivian

Co dalej?

Pozostaje pytanie: co się stanie – również w kwestii cen – jeśli Amazon zacznie kupować elektryczne dostawczaki od innych producentów? Rivian znajduje się bowiem pod presją, aby sprostać oczekiwaniom stawianym firmie i nadal zwiększa produkcję. W ubiegłym roku Rivian dostarczył 20 332 pojazdy elektryczne, ale ze względu na koszty inwestycyjne związane ze skalowaniem produkcji, straty producenta wzrosły do 6,75 mld dolarów.

Elektryczne vany Rivian są budowane w zakładach w Illinois i posiadają kompleksowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, w tym systemy wspomagania jazdy w mieście i na autostradzie, automatyczne hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat i ostrzeżenia przed kolizją. System informacyjny integruje w kokpicie cały przebieg dostaw, ze wskazaniem miejsca dostawy i nawigacją. Ochronę ładunku zapewnia automatyczne blokowanie i odblokowywanie drzwi, gdy kierowca zbliża się do furgonetki lub ją opuszcza, a także zmotoryzowane wewnętrzne drzwi z przegrodą, które otwierają się, gdy pojazd dociera do miejsca dostawy. Przedział pasażerski ma wzmocnione drzwi od strony kierowcy, który może swobodnie poruszać się wewnątrz.

Amazon wprowadza do miast pierwsze elektryczne vany Rivian
Amazon
Amazon
Amazon

Czytaj też: Amazon wchodzi na nowy rynek. Pojawiają się obawy o bezpieczeństwo danych

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button