DrogowyTransport

PwC: Dane jako najcenniejszy „towar” w branży TSL

Branża transportowa zmienia się bardzo dynamicznie. Digitalizacja firm TSL może przynieść wiele korzyści, m.in. poprzez ograniczenie kosztów. 

Dane jako najcenniejszy „towar” w transporcie 

Według raportu PwC „Rynek transportu drogowego ulega zmianom o bezprecedensowej skali” aż 54% przedstawicieli globalnych spółek transportu oczekuje wzrostu przychodów, dzięki technologiom cyfrowym. Ma to być nowy kierunek zmian, który wyznaczy drogę do poprawy rentowności zarówno mniejszym firmom, jak i dużym graczom rynkowym.

Obecnie, niezależnie od rozmiarów oraz obszaru działania, większość firm TSL korzysta z rozwiązań cyfrowych. Co więcej, jak wskazują analitycy PwC, digitalizacja została wyróżniona jako jedna z „5 sił”, które wpłyną na kształtowanie tej branży również w Polsce. Wdrażanie nowych technologii ma szacunkowo zredukować koszty na rodzimym rynku nawet o jedną trzecią do 2025 roku.

Zobacz także: Niemcy wydadzą miliardy na punkty ładowania aut elektrycznych

To właśnie dane powinny stanowić ważny trzon funkcjonowania firmy. Często pozwalają na opracowanie właściwej strategii czy umożliwiają podejmowanie decyzji inwestycyjnych.

Dawid Kochalski, ekspert Grupy Inelo, powiedział:

Na początku prowadzenia firmy transportowej często inwestujemy w proste i podstawowe rozwiązania informatyczne, które pozwalają nam kontrolować to, co się dzieje w firmie. Kiedy biznes się rozwija i powiększa, przybywa zleceń i pracowników, to okazuje się, że te kilka podstawowych narzędzi, które do tej pory mieliśmy, nie są wystarczające. Jednocześnie problemem staje się to, że często wszystkie te oprogramowania pracują niezależnie i nie są ze sobą w żaden sposób powiązane i co więcej, generują znacznie większe koszty niż powinny, a danych, które za ich pomocą pozyskujemy nie wykorzystujemy w odpowiedni sposób. Zatrudniamy nowych pracowników, zwiększamy nakład pracy, ale nie przynosi to oczekiwanych rezultatów. Tutaj z pomocą przychodzi właśnie integracja systemów, które już mamy w firmie lub które  chcemy zakupić. Pomaga ona uporządkować procesy w przedsiębiorstwie, znaleźć słabe punkty, popełniane błędy i jednocześnie wykorzystywać dane do likwidacji tych pomyłek i tym samym np. redukcji niepotrzebnych kosztów. 

Zobacz także: PKB w USA rośnie powyżej oczekiwań. Amerykańska gospodarka uniknie recesji?

Digitalizacja TSL – narzędzia cyfrowe w firmach z branży

Dzięki automatyzacji procesów w firmie można oczekiwać przede wszystkim wyeliminowania kluczowych dla przedsiębiorstwa i jego rentowności pomyłek. Dla wielu firm priorytetowa jest również oszczędność czasu. Najważniejszą zaletą związaną ze wdrażaniem rozwiązań technologicznych jest zwiększenie konkurencyjności na rynku podczas walki o nowe kontrakty.

Dawid Kochalski dodaje, że pierwszym rozwiązaniem zazwyczaj wdrażanym przez firmy jest oprogramowanie do rozliczania czasu pracy. Pozwala ono na kontrolowanie oraz rozliczanie czasu pracy. Równocześnie wprowadzana jest telematyka, a więc monitorowanie floty, sprawdzanie położenia pojazdów czy przebiegu trasy. Wymienianie się tymi informacjami ze spedytorem usprawnia procesy planowania, a tym samym pozwala na efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wraz z upływem czasu i widoczną poprawą wyników, firmy decydują się zazwyczaj na rozwiązania typu TMS, które pozwalają lepiej zarządzać procesami. Te, zintegrowane z telematyką oferują na bezbłędne wyliczenie rentowności, analizę i porównywanie danych dotyczących zleceń.

Hyundai Motor Company skończy współpracę z firmami oskarżonymi o zatrudnianie dzieci

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button