DrogowyTransport

Wielka Brytania wprowadzi nowe przepisy w 2023 r. Uderzą w polskie firmy

Unijny przewoźnicy w 2023 roku stracą część uprawnień, które dotychczas obowiązywały w Wielkiej Brytanii. Brytyjski Departament Transportu szykuje zmiany. 

Brytyjski Departament Transportu – zmiany w systemie transportu

Brytyjski Departament Transportu wprowadzi w 2023 roku zmiany, które mogą odczuć polskie firmy. Modyfikacja przepisów wynika z przyjętej umowy o handlu i współpracy, którą podpisali przedstawiciele Zjednoczonego Królestwa i Unii Europejskiej. W wielu przypadkach wpłynie to na płynność firm i realizację ważnych logistycznych połączeń.

Zobacz także: Chorwacja przyjęła euro. Co to oznacza dla gospodarki?

Trzy kluczowe zmiany dla unijnych firm

Pierwszą zmianą są zasady dotyczące transportu kabotażowego. Od 1 stycznia 2023 roku polscy przewoźnicy będą mogli zrealizować transport kabotażowy dopiero do wykonaniu rozładunku na terenie Wielkiej Brytanii. W tej kategorii uwzględniono również limit, który obejmuje dwie trasy krajowe w ciagu siedmiu dni.

Zobacz także: Polska zajęła 6. miejsce w rankingu Manufacturing Risk Index. Jesteśmy atrakcyjnym rynkiem logistycznym

Drugi punkt dotyczy transportu multimodalnego. Unijne ciężarówki utracą możliwość realizacji transportu kombinowanego. Brytyjski Departament Transportu przypomniał, że rozumie przez to transport tego samego towaru w tym samym nadwoziu lub pojeździe wykorzystującym kilka rodzajów transportu. Obejmuje to przede wszystkim firmy, które dotychczas odbierały naczepy z portów za pomocą samochód zarejestrowanych w UE.

Trzecia modyfikacja przepisów objęła ruch trójstronny. Obowiązywać będzie zezwolenie ECMT. Do tej pory ciężarówki zarejestrowane na terenie UE mogły załadować ładunek w Wielkiej Brytanii i przetransportować go do innego państwa, które nie należało do Unii Europejskiej. Okazywano wówczas wyłącznie licencję wspólnotową. Od 2023 roku konieczne będzie posiadanie nowego dokumentu.

Niestety wprowadzone zmiany poważnie uderzą w polskich przedsiębiorców prowadzących firmy transportowe. W wielu przypadkach nie tylko utrudni to realizację zleceń, ale również wymusi zaprzestanie działalności. Pomimo ciosów, które zadała pandemia czy wojna w Ukrainie, polscy przedsiębiorcy mieli najczęściej skoordynowaną siatkę połączeń. 1 stycznia 2023 roku w znaczącym stopniu ulegnie to zmianom. W wielu przypadkach konieczne będzie dokonanie rewizji opłacalności konkretnych operacji logistycznych na terenie Wielkiej Brytanii.

Chińczycy zbudowali jeden z największych kontenerowców na świecie!

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button