KolejowyTransport
Gorące newsy

Alstom testuje autonomiczną lokomotywę do manewrowania

Automatyzacja w sektorze kolejowym jest dla operatorów sposobem na zmaksymalizowanie wydajności sieci

Alstom opracowuje lokomotywę, której autonomiczność bez bezpośredniego udziału personelu obejmuje uruchamianie, prowadzenie, zatrzymywanie i radzenie sobie z przeszkodami lub nieoczekiwanymi zdarzeniami. Autonomiczna lokomotywa Alstom została zaprezentowana w Bredzie, we współpracy z holenderskim zarządcą infrastruktury ProRail i belgijskim przedsiębiorstwem transportu towarowego Lineas. Demonstracja zamyka serię eksperymentów przeprowadzonych wspólnie przez trzy firmy.

Autonomiczna lokomotywa Alstom przetestowana

Alstom wyjaśnia, że celem wydarzenia było „zilustrowanie doskonałego funkcjonowania inteligentnego systemu wykrywania i rozpoznawania przeszkód (ODS) oraz systemu automatycznej obsługi pociągu (ATO) firmy Alstom, umożliwiającego autonomiczne reagowanie pociągu na różne przeszkody”. W związku z tym – czytamy dalej w notatce – „otwarta jest droga do szerszego wykorzystania autonomicznej jazdy w operacjach manewrowych, w celu zwiększenia zdolności przewozowej kolejowych przewozów towarowych.

Demonstracja została przeprowadzona z wykorzystaniem lokomotywy spalinowo-hydraulicznej Lineas wyposażonej w technologię ATO firmy Alstom, która została podłączona do inteligentnego systemu wykrywania przeszkód ODS opracowanego przez Niart by Eltal. Autonomiczna lokomotywa Alstom napotkała podczas jazdy różne przeszkody: człowieka, samochód, wagon kolejowy oraz źle ustawioną zwrotnicę, i reagowała na te wszystkie problemy prawidłowo bez interwencji człowieka.

Czytaj też: Wielka Brytania planuje wprowadzić przepisy dotyczące autonomicznych pojazdów do 2025 roku

Automatyzacja w sektorze kolejowym

System ODS jest skuteczny do odległości 500 metrów, oferując tym samym „znaczny margines bezpieczeństwa” na stacjach rozrządowych. Jest to system percepcyjny, który działa poprzez cyfrowy radar o wysokiej rozdzielczości, połączony z optyką wielospektralną i zasilany algorytmami klasycznymi oraz uczenia maszynowego, aby wykrywać i klasyfikować przeszkody na drodze pociągu we wszystkich warunkach pogodowych i widoczności.

Alstom przeprowadził już próby systemu ATO we Francji, Niemczech, Belgii, Holandii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii oraz zastosował go w systemach transportu metropolitalnego na całym świecie.

Zautomatyzowane pociągi mogą jeździć bliżej siebie, skutecznie zwiększając przepustowość sieci. Dodatkowo, dzięki bardziej jednolitej pracy, występuje większa efektywność energetyczna. Automatyzacja w sektorze kolejowym jest dla operatorów sposobem na zmaksymalizowanie wydajności sieci, bez wprowadzania kosztownych zmian w infrastrukturze – wyjaśnia firma.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Niemcy opracowują regionalne autonomiczne pociągi bez maszynisty

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button