Alstom opracowuje lokomotywę, której autonomiczność bez bezpośredniego udziału personelu obejmuje uruchamianie, prowadzenie, zatrzymywanie i radzenie sobie z przeszkodami lub nieoczekiwanymi zdarzeniami. Autonomiczna lokomotywa Alstom została zaprezentowana w Bredzie, we współpracy z holenderskim zarządcą infrastruktury ProRail i belgijskim przedsiębiorstwem transportu towarowego Lineas. Demonstracja zamyka serię eksperymentów przeprowadzonych wspólnie przez trzy firmy.
Autonomiczna lokomotywa Alstom przetestowana
Alstom wyjaśnia, że celem wydarzenia było „zilustrowanie doskonałego funkcjonowania inteligentnego systemu wykrywania i rozpoznawania przeszkód (ODS) oraz systemu automatycznej obsługi pociągu (ATO) firmy Alstom, umożliwiającego autonomiczne reagowanie pociągu na różne przeszkody”. W związku z tym – czytamy dalej w notatce – „otwarta jest droga do szerszego wykorzystania autonomicznej jazdy w operacjach manewrowych, w celu zwiększenia zdolności przewozowej kolejowych przewozów towarowych.
Demonstracja została przeprowadzona z wykorzystaniem lokomotywy spalinowo-hydraulicznej Lineas wyposażonej w technologię ATO firmy Alstom, która została podłączona do inteligentnego systemu wykrywania przeszkód ODS opracowanego przez Niart by Eltal. Autonomiczna lokomotywa Alstom napotkała podczas jazdy różne przeszkody: człowieka, samochód, wagon kolejowy oraz źle ustawioną zwrotnicę, i reagowała na te wszystkie problemy prawidłowo bez interwencji człowieka.
We've demonstrated the highest grade of #automation (GoA4) on a shunting #locomotive near Breda, the Netherlands, in partnership with Dutch infrastructure manager @ProRail and Belgian rail #freight operator @LineasForce.
Learn more: https://t.co/EDG0C9z0HE pic.twitter.com/ypdDC5mk5W
— Alstom (@Alstom) November 29, 2022
Czytaj też: Wielka Brytania planuje wprowadzić przepisy dotyczące autonomicznych pojazdów do 2025 roku
Automatyzacja w sektorze kolejowym
System ODS jest skuteczny do odległości 500 metrów, oferując tym samym „znaczny margines bezpieczeństwa” na stacjach rozrządowych. Jest to system percepcyjny, który działa poprzez cyfrowy radar o wysokiej rozdzielczości, połączony z optyką wielospektralną i zasilany algorytmami klasycznymi oraz uczenia maszynowego, aby wykrywać i klasyfikować przeszkody na drodze pociągu we wszystkich warunkach pogodowych i widoczności.
Alstom przeprowadził już próby systemu ATO we Francji, Niemczech, Belgii, Holandii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii oraz zastosował go w systemach transportu metropolitalnego na całym świecie.
Zautomatyzowane pociągi mogą jeździć bliżej siebie, skutecznie zwiększając przepustowość sieci. Dodatkowo, dzięki bardziej jednolitej pracy, występuje większa efektywność energetyczna. Automatyzacja w sektorze kolejowym jest dla operatorów sposobem na zmaksymalizowanie wydajności sieci, bez wprowadzania kosztownych zmian w infrastrukturze – wyjaśnia firma.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Znajdziesz nas w Google NewsNiemcy opracowują regionalne autonomiczne pociągi bez maszynisty