Rolls-Royce i easyJet przeprowadziły pierwszy, i co najważniejsze udany, test działania silnika samolotu komercyjnego zasilanego wodorem. Rolls-Royce zaprezentował swój testowy silnik wodorowy AE 2100 we wrześniu podczas konferencji easyJet o zerowej emisji netto w lotnictwie.
Rolls-Royce przetestował wodorowy silnik lotniczy
Rolls-Royce i easyJet rozpoczęły realizację, wartego wiele milionów funtów, projektu dotyczącego silników wodorowych dla samolotów. Ponieważ wodór jest najbardziej obiecujący dla lotnictwa o zerowej emisji, easyJet wspiera również program Airbus ZEROe. Celem tego programu jest wprowadzenie do służby do 2023 r. pierwszego komercyjnego samolotu o zerowej emisji, wykorzystującego technologię wodorową.
Rolls-Royce i easyJet współpracują i przeprowadzą testy dwóch silników Rolls-Royce’a, turbośmigłowego AE 2100 i odrzutowego Pearl 15, używanych w samolotach biznesowych Bombardier Global Express 5500 i 6500. Bezpośrednim celem jest zademonstrowanie, że silnik odrzutowy może pracować i być sterowany przy użyciu paliwa wodorowego. Testy Rolls-Royce wykazały, że wodorowy silnik odrzutowy może być uruchomiony i pracować na niskich obrotach. Na tej podstawie można stwierdzić, że wstępny test naziemny zakończył się sukcesem, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę know-how i zasoby, które Rolls-Royce wnosi do projektu.
EasyJet również wierzy, że wodór jest najlepszym sposobem na dojście do lotnictwa o zerowej emisji netto. Przewoźnik znalazł własną drogę do tego wniosku, zaczynając od zbadania technologii baterii. Dyrektor operacyjny easyJet, David Morgan, powiedział:
Przyjrzeliśmy się technologii baterii i było całkiem jasne, że ta technologia prawdopodobnie nie wystarczy dla dużych samolotów komercyjnych, którymi latamy. Doszliśmy do wniosku, że wodór jest dla nas bardzo ekscytującą propozycją.
Czytaj też: Rolls-Royce testuje wodorowe ogniwa paliwowe dla rozwoju zeroemisyjnego
Przed wodorem długa droga
Chociaż zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) już napędza samoloty, jego powszechne przyjęcie cierpi z powodu braku paliwa i niezbędnej infrastruktury do jego udostępnienia. Aby zamienić wodór w ciecz, trzeba go schłodzić do -253°C i ponownie zamienić w gaz, aby zasilić silnik. Ponadto ciekły wodór zajmuje około cztery razy więcej miejsca niż ta sama objętość tradycyjnego paliwa, więc potrzebne będą nowe zbiorniki i systemy paliwowe.
Do tej pory większość z nas uczyła się, że wodór nie zawsze jest zieloną alternatywą, przy czym nawet tak zwany niebieski wodór jest teraz atakowany za swoje szkodliwe właściwości. Wodór używany w Rolls-Royce AE 2100 jest zieloną odmianą produkowaną w Europejskim Centrum Energii Morskiej na Orkadach w Szkocji. Raport mówi, że jest on wytwarzany przy użyciu prądu elektrycznego, który rozszczepia wodę na jej składniki, wodór i tlen. Potrzebna energia elektryczna jest produkowana w centrum przy użyciu energii fal i wiatru, co czyni go wiarygodnym zielonym paliwem. Uruchomienie silnika i praca z wykorzystaniem wodoru może wydawać się małym krokiem, ale oznacza znaczący kamień milowy na drodze do osiągnięcia zerowego poziomu netto w lotnictwie do 2050 roku.
Check out the AE2100 engine we will use for our first #hydrogen ground test. There’s no doubt there are challenges in taking the next steps but the results from this test will support our long-term ambitions to take this technology to the air. #racetozero pic.twitter.com/VZjZkoTIkR
— Rolls-Royce (@RollsRoyce) September 26, 2022
Czytaj też: Strategia środowiskowa Orlen: w planach stacje tankowania wodoru w kolejnych polskich miastach
Znajdziesz nas w Google NewseasyJet i Rolls-Royce opracują silnik wodorowy dla samolotów
3 Komentarze