KolejowyTransport
Gorące newsy

Rosja dopłaci do transportu do Kaliningradu. Jest aż tak źle?

Dotacja ma pokryć wydatki spowodowane sankcjami

Rosyjski rząd przekaże 3,88 mld rubli (290 mln zł) na dofinansowanie przewozów towarowych do i z Obwodu Kaliningradzkiego. Rosja chce pokryć wydatki spowodowane sankcjami, które dotknęły transport towarowy do Kaliningradu. Napięcie między Rosją a Litwą wzrosło od czasu, gdy po inwazji na Ukrainę, Unia Europejska nałożyła sankcje na lądowy transport towarów.

Rosja dofinansuje transport do Kaliningradu

Rosyjski rząd przekaże Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego (Rosmorrechflot) 3,88 mld rubli (290 mln zł) na dofinansowanie przewozów towarowych do/z Obwodu Kaliningradzkiego. Ustawa o budżecie federalnym została zatwierdzona przez Dumę Państwową Federacji Rosyjskiej w trzecim czytaniu w dniu 24 listopada 2022 r. Rosja chce w ten sposób zmniejszyć obciążenia finansowe firm, które z powodu sankcji ograniczyły lub zawiesiły transport kolejowy do Kaliningradu i muszą przewozić towary drogą wodną.

Litwa powiadomiła wcześniej władze Kaliningradu o obowiązującym od 18 czerwca zakazie tranzytu niektórych towarów koleją przez Litwę do Obwodu Kaliningradzkiego. Chociaż później UE zezwoliła Rosji na tranzyt niektórych objętych sankcjami towarów transportem kolejowym do jej eksklawy przez Europę, gubernator Obwodu Kaliningradzkiego Anton Alichanow deklarował gotowość do wzmocnienia linii promowej BałtijskUst-Ługa.

Czytaj też: Kaliningrad wykorzystał unijny kontyngent i nie może przewozić towarów

Kaliningrad wykorzystał unijny kontyngent w dwa miesiące

Napięcie między Rosją a Litwą wzrosło od czasu, gdy po inwazji na Ukrainę, Unia Europejska nałożyła sankcje na lądowy transport towarów, w tym stali i betonu, z kontynentalnej części Rosji i Białorusi do rosyjskiej eksklawy, Kaliningradu. Aby omówić obecną sytuację w Kaliningradzie, rosyjscy politycy i wpływowe osobistości spotkały się w sierpniu na Forum Dyskusyjnym Valdai. Wśród prelegentów znaleźli się Anton Alikhanov, gubernator obwodu kaliningradzkiego oraz Aleksiej Isakov, ambasador Ministerstwa Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej.

Alikhanov powiedział, że rocznie dopuszcza się do ruchu łącznie około 500 tys. ton towarów przychodzących do i z Kaliningradu. Unijny kontyngent został ustalony na podstawie średniej ilości towarów z ostatnich trzech lat. Niektóre z kwot zostały już jednak osiągnięte, więc region nie może już na przykład importować koleją cementu z Białorusi, ani szeregu produktów żelaznych, stalowych i naftowych, nawozów, środków przeciw zamarzaniu i drewna.

Czytaj też: Sankcje nie działają? Działają i to jeszcze z jaką siłą! [ANALIZA]

Czeskie Koleje połączą kraj z anektowanym Kaliningradem

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button