IntermodalnyLotniczyMorskiTransport

Wyniki Maersk za III kwartał. Gigant kontynuuje rekordową passę

Popyt na usługi logistyczne złagodniał w globalnych łańcuchach dostaw

Wyniki A.P. Moller – Maersk za III kwartał 2022 roku wskazują, że gigant kontynuuje rekordową passę dzięki wyższym zyskom w swoich trzech głównych biznesach (Ocean, Logistyka i Usługi, Terminale), w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku. Przychody wzrosły o 37%, a zarówno EBITDA, jak i EBIT wzrosły o około 60% w porównaniu z III kwartałem 2021 roku.

Wyniki Maersk za III kwartał

Kontynuacja tempa strategicznej transformacji, wzrost w zakresie logistyki oraz wskaźniki kontraktów oceanicznych powyżej poprzedniego roku były głównymi czynnikami poprawy wyników A.P. MollerMaersk. Wyniki Maersk za III kwartał są bardzo dobre, a przychody za III kwartał wzrosły do 22,8 mld dolarów, EBITDA do 10,9 mld dolarów, a EBIT do 9,5 mld dolarów. Zysk wyniósł 8,9 mld dolarów za III kw. i 24,2 mld dolarów za pierwsze dziewięć miesięcy. Zwrot z zainwestowanego kapitału (ROIC) w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł 66,6%.

W dziale „Ocean” przychody wzrosły w ciągu kwartału do 18 mld dolarów, a EBIT do 8,7 mld dolarów, głównie dzięki znacznie wyższym stawkom frachtowym na kontraktach i przesyłkach na trasach z Azji do Europy i Ameryki Północnej, co zostało częściowo zrównoważone spadkiem wolumenów oraz wyższymi kosztami związanymi z bunkrem, obsługą kontenerów i siecią.

W obszarze „Logistyki i Usług”, Maersk nadal kontynuował inwestycje w swoje portfolio i możliwości. Sfinalizowano przejęcie LF Logistics, ogłoszono zamiar przejęcia Martin Bencher Group, a także znacząco zwiększono powierzchnię magazynów, centrów dystrybucyjnych i chłodni dzięki 21 nowym obiektom na kluczowych rynkach, takich jak Ameryka Łacińska, Europa i Indie. Przychody w dziale logistyki wzrosły o 60% do 4,2 mld dolarów, a EBIT do 258 mln dolarów, głównie dzięki dodatkowym przychodom z przejęć i wyższym wolumenom, w szczególności wśród 200 największych klientów Maersk.

W „Terminalach” przychody wzrosły do 1,1 mld dolarów, a EBIT do 357 mln dolarów, głównie dzięki wyższym wolumenom i cenom, a także zakończeniu procesu zbycia udziałów w Global Ports Investments w Rosji.

Czytaj też: Maersk otworzył nowe centrum przeładunkowe w Chicago

Sytuacja na rynku i prognozy na koniec roku

W III kw. 2022 r. popyt na usługi logistyczne złagodniał w globalnych łańcuchach dostaw. Wąskie gardła po stronie podaży nadal stanowiły wyzwanie, ale widać oznaki złagodzenia wraz ze spowolnieniem popytu i zmniejszeniem ograniczeń związanych z COVID-19 w Chinach. Stawki frachtowe i czarterowe spadły w III kwartale 2022 r. w stosunku do poprzedniego kwartału, ponieważ oczekiwana normalizacja nabrała tempa. Szacuje się, że globalny wolumen kontenerów spadł w III kwartale o 3% rok do roku, natomiast globalny wolumen ładunków lotniczych, mierzony w CTK, spadł o 9% na przełomie lipca i sierpnia (IATA). W wyniku spowolnienia gospodarczego oczekuje się, że w 2022 r. globalny popyt na kontenery skurczy się o od 2 do 4%.

Potwierdziły się całoroczne prognozy dotyczące bazowego EBITDA na poziomie około 37,0 mld dolarów, bazowego EBIT na poziomie około 31,0 mld dolarów oraz wolnych przepływów pieniężnych powyżej 24,0 mld dolarów. Biorąc pod uwagę postępujące spowolnienie gospodarcze, które ma się utrzymać również w nadchodzącym roku, Maersk obniżył prognozę wzrostu globalnego popytu na kontenery w 2022 r. do poziomu -2/-4% spadku z wcześniejszej dolnej granicy przedziału +1-/1%. Prognoza Capex na lata 2022-2023 pozostaje bez zmian, na poziomie 9,0-10,0 mld dolarów.

Nasz wynik za trzeci kwartał był kolejnym rekordem i 16. kwartałem z rzędu ze wzrostem zysków rok do roku. Stawki frachtu oceanicznego, które napędzały wyjątkowe wyniki, jakie osiągnęliśmy w 2022 roku, ponownie wzrosły zarówno rok do roku, jak i w porównaniu z drugim kwartałem. Widać jednak wyraźnie, że stawki frachtowe osiągnęły szczyt i zaczęły się normalizować w ciągu kwartału, co wynikało zarówno z malejącego popytu, jak i złagodzenia zatorów w łańcuchu dostaw. Jak przewidywaliśmy przez cały rok, zyski w dziale „Ocean” będą spadać w nadchodzących okresach. Nasza ogólna dynamika transformacji pozostała bardzo silna, ponieważ nadal dynamicznie rozwijamy naszą działalność w tym obszarze. Po raz pierwszy przychody w „Logistyce” przekroczyły 4 mld dolarów w jednym kwartale i spodziewamy się, że nadal będziemy przewyższać rynek w „Logistyce” w oparciu o pozyskiwanie nowych klientów – mówi Soren Skou, prezes A.P. Moller – Maersk.

Czytaj też: Rosyjski przemysł ciągnie całą gospodarkę w dół

Maersk zamawia duże kontenerowce na zielony metanol

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button