KolejowyTransport

Arriva wchodzi na holenderski rynek nocnych pociągów

Firma uruchomi swoje pierwsze nocne połączenie z Maastricht do Schiphol

Arriva wchodzi na holenderski rynek nocnych pociągów. Firma potwierdziła, że od grudnia uruchomi swoje pierwsze nocne połączenie kolejowe z Maastricht do amsterdamskiego lotniska Schiphol.

Arriva walczy o holenderski rynek nocnych pociągów

Przewoźnik Arriva zamierza wejść na holenderski rynek nocnych pociągów. Operator pod koniec października uruchomił próbne połączenie nocne, wyjeżdżając z Maastricht o 01:01 i wracając z amsterdamskiego lotniska Schiphol o 05:40. Czas podróży wynosił około 2 h w każdą stronę. Firma potwierdziła, że od grudnia uruchomi swoje pierwsze nocne połączenie kolejowe między Maastricht a Schiphol.

Regularne cotygodniowe połączenia mają rozpocząć się 16 grudnia. Drugi serwis z Groningen na lotnisko Schiphol ma się rozpocząć w styczniu, po ponownym otwarciu linii Hanze między Zwolle i Lelystad. Pociągi kursujące w piątkowe wieczory mają zapewnić połączenia we wczesnych godzinach odlotów z lotniska Schiphol w sobotni poranek. Wszystkie bilety na nocne pociągi będą kosztować 10 euro za pojedynczy przejazd, niezależnie od długości podróży.

Arriva uważa, że będzie to pierwsza ogólnodostępna nocna usługa pasażerska w Holandii, po otwarciu rynku dzięki wdrożeniu Czwartego Pakietu Kolejowego UE. Spółka zależna DB złożyła wniosek do organu ds. konkurencji Autoriteit Consument & Markt w maju 2021 r., ubiegając się o prawa do prowadzenia trzech usług otwartego dostępu w sieci bazowej, kwestionując monopol operatora NS.

Czytaj też: Arriva Bus Transport sprzedana niemieckiemu Mutaresowi

Bitwa o liberalizację rynku

W lipcu 2020 r. rząd bezpośrednio przyznał NS drugi 15-letni kontrakt na obsługę sieci bazowej i linii dużych prędkości, skutecznie przedłużając monopol operatora do 2035 r. Jednak niezależni operatorzy złożyli skargę do krajowego Trybunału Apelacyjnego ds. Handlu i Przemysłu. Zgodnie z przepisami UE umowy operacyjne zawierane w drodze przetargu mogą trwać 15 lat, ale bezpośrednie przyznanie kontraktu jest ograniczone do 10 lat.

Dyrektor zarządzająca Arriva Netherlands, Anne Hettinga potwierdziła, że niezależni operatorzy zakwestionowali również dotację w wysokości 7 mln euro, którą sekretarz stanu ds. infrastruktury i gospodarki wodnej Stientje van Veldhoven przyznała bezpośrednio NS w celu sfinansowania jej udziału w nocnych pociągach ÖBB Nightjet między Amsterdamem a Wiedniem, które zaczęły kursować na początku zeszłego roku. Zauważyła, że Arriva i DB odpowiedziały na sugestię parlamentu propozycją uruchomienia od 2025 r. transgranicznych usług pasażerskich między Eindhoven i Aachen. Mimo że była to lepsza oferta niż NS, rząd zdecydował, że nie będzie rozwijał tego pomysłu co najmniej co 2030 roku.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Ukraiński przemysł kolejowy potrzebuje nowego Planu Marshalla

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button