KolejowyTransport

Ukraiński przemysł kolejowy potrzebuje nowego Planu Marshalla

Bank Światowy oszacował, że ukraiński przemysł kolejowy poniósł 350 mld euro strat

Globalna Ukraińska Grupa Zadaniowa ds. Kolei prosi o nowy Plan Marshalla dla ukraińskiego sektora kolejowego transportu towarowego. Plan ten, jak sama nazwa wskazuje, byłby podobny do Planu Marshalla, wdrożonego przez Stany Zjednoczone po II wojnie światowej, aby przywrócić stabilność w Europie. Grupa wskazała, że ukraiński przemysł kolejowy odgrywa kluczową rolę w czasie wojny. Zespół zdefiniował kolej jako „koło ratunkowe dla kraju”.

Ukraiński przemysł kolejowy z nowym Planem Marshalla?

Pierwszą propozycję nowego Planu Marshalla dla Ukrainy przedstawił dyrektor generalny Kolei Ukraińskich Oleksandr Kamyszyn, który jest również członkiem komitetu grupy zadaniowej. Etykieta „Nowy Plan Marshalla” została nadana przez niemieckiego kanclerza Olafa Scholza na spotkaniu w Berlinie w zeszłym miesiącu.

Według przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, Bank Światowy oszacował, że straty, jakie poniósł ukraiński przemysł kolejowy, wskutek rosyjskiej inwazji wynoszą ok. 350 mld euro. Nie wiadomo jeszcze, jak Plan miałby być realizowany i co można zrobić dla kolei.

Komisja Europejska i Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) rozpoczęły wstępne studium wykonalności w celu zbadania możliwości rozszerzenia europejskiego miernika szerokości torów na Ukrainę i Mołdawię. Z drugiej strony, rolnicy ukraińscy opowiedzieli się za wprowadzeniem rosyjskiego toru szerokotorowego do Polski, a nie europejskiego toru kolejowego na Ukrainę.

Czytaj też: Ukraińscy rolnicy apelują o połączenie z Gdańskiem. Co zrobi PiS?

Globalna Ukraińska Grupa Zadaniowa ds. Kolei

Grupa zadaniowa została zainicjowana na początku wojny przez grupę ekspertów kolejowych. Zespół jest ciałem doradczym, a wszyscy jej członkowie są wolontariuszami pracującymi w indywidualnym charakterze. Grupa zadaniowa ma cztery główne cele: rozwiązanie kryzysu humanitarnego, odbudowa infrastruktury ukraińskiego sektora kolejowego, rozwiązanie problemu przepustowości kolei pasażerskich oraz maksymalizacja przepustowości kolei towarowych. Ostatnim celem jest zwiększenie ukraińskiego eksportu do UE i zwiększenie importu paliwa.

Grupie zadaniowej przewodniczy Jolene Molitoris, była administratorka Federalnej Administracji Kolejowej Stanów Zjednoczonych, oraz Nick Brooks, sekretarz generalny Sojuszu Nowych Podmiotów Kolei Pasażerskiego w Europie.

Czytaj też: Prezeska banku centralnego Rosji ostrzega przed proinflacyjnym wpływem mobilizacji

Nadchodzi Deutschlandticket! Przejazdy po Niemczech za 49 euro

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button