Podczas gdańskich Targów Kolejowych TRAKO 2023, przedsiębiorstwa PKP Intercity i NEWAG oficjalnie zaprezentowały swoją najnowszą lokomotywę wielosystemową o nazwie Griffin. W ramach umowy o łącznej wartości blisko 388 milionów złotych brutto, firma z Nowego Sącza zobowiązała się dostarczyć narodowemu przewoźnikowi 15 nowoczesnych pojazdów, zdolnych osiągać prędkość do 200 km/h.
Intercity i NEWAG prezentują nową lokomotywę Griffin
Zaprezentowana przez Intercity i NEWAG nowa lokomotywa wielosystemowa Griffin jest pierwszym egzemplarzem spośród 15 zamówionych pojazdów produkowanych w nowosądeckiej fabryce. Umowa, nawiązana w październiku 2021 roku początkowo obejmowała zakup 10 nowych elektrycznych lokomotyw wielosystemowych, z możliwością dodatkowego zakupu 5 dodatkowych pojazdów. W czerwcu bieżącego roku krajowy przewoźnik skorzystał z opcji i zdecydował się rozszerzyć zamówienie o 5 dodatkowych lokomotyw. W wyniku tego rozszerzenia, wartość umowy wzrosła z 258,6 miliona złotych brutto do niemal 388 milionów złotych brutto.
Czytaj też: Intercity z rekordem przewozów w wakacje. Zasługa monopolu?
Dziś PKP Intercity oraz NEWAG prezentują pojazd, będący elementem największego w historii programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Do połowy 2025 roku wszystkie nowe lokomotywy powiększają park taborowy i wzmocnią nasze możliwości operacyjne – mówi Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity S.A.
Za nami kolejne ważne wydarzenie – prezentacja pierwszej polskiej lokomotywy wielosystemowej pasażerskiej, która jest częścią największego w historii programu inwestycyjnego PKP Intercity "Kolej Dużych Inwestycji". #TRAKO2023 #GRUPAPKP @TGontarz @malecki_m pic.twitter.com/IEf9SfmRLd
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) September 20, 2023
Lokomotywy będą homologowane w sześciu krajach
Pierwsza lokomotywa wielosystemowa Griffin zostanie wprowadzona na tory kolejowe w przyszłym roku. Nowe pojazdy będą w stanie osiągać prędkość do 200 km/h, co umożliwi wydajne korzystanie z zmodernizowanych tras kolejowych. Ostatecznie lokomotywy będą homologowane w sześciu krajach, co pozwoli prowadzić składy kolejowe zarówno w Polsce, jak i na europejskim obszarze kolejowym. Zgodnie z warunkami umowy, producent będzie zobowiązany do uzyskania zgody na eksploatację tych pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji oraz na Węgrzech.
Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, chcemy aby nowe lokomotywy kursowały w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na trasach krajowych pomiędzy największymi aglomeracjami – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.
Czytaj też: Produkcja spada, zatrudnienie nie rośnie. Polska tkwi w stagflacji!
Połączenie sił NEWAG i PKP Intercity
Niniejsza umowa stanowi kolejny przykład współpracy między NEWAG, producentem z Nowego Sącza, a PKP Intercity. Pod koniec roku 2020 przewoźnik przyjął do eksploatacji ostatnie z 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych z serii EU160 Griffin. Te pojazdy, zdolne do osiągania prędkości 160 km/h, obsługują składy PKP Intercity na obszarze całego kraju. Wartość umowy, która obejmowała dostawę 30 lokomotyw oraz świadczenie usług związanych z utrzymaniem technicznym pojazdów, wyniosła 551,4 miliona złotych brutto.
PKP Intercity inwestuje w nowoczesne lokomotywy, które w znaczący sposób przyczynią się do rozwoju oferty przewozowej. Dzięki tym pojazdom Polacy dojadą szybciej nie tylko do wielu miast w kraju, ale także w Europie. Dodatkowo, rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne, jest kolejnym krokiem w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Tabor PKP Intercity na Trako 2023 – nowa lokomotywa wielosystemowa Griffin od NEWAG i wagony wyprodukowane przez FPS H. Cegielski. pic.twitter.com/zomMWsHsUD
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) September 20, 2023
Skuteczna kooperacja przy produkcji serii EU160 doprowadziła do podpisania umowy w marcu tego roku, kiedy obie firmy sfinalizowały kontrakt o wartości ponad 500 milionów złotych brutto na nabycie dodatkowych 20 lokomotyw elektrycznych Griffin.
Zrealizowane już umowy, a także obecnie trwające kontrakty są wyrazem zaufania i dowodem na udaną współpracę z PKP Intercity. Zastosowane przez nas rozwiązania techniczne przy produkcji lokomotyw wielosystemowych sprawią, że będą to pojazdy wyróżniające się wysokim poziomem bezpieczeństwa, niezawodności i komfortu pracy dla maszynistów – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.
PKP Intercity podpisało z firmą Newag kontrakty na realizację zamówień o łącznej wartości ponad 1,4 mln zł brutto.
Intercity łączy lubelskie i poznańskie koziołki. Pojedzie nowy skład
Jeden komentarz