W przeciwieństwie do międzynarodowego sektora lotniczego, krajowy sektor lotniczy w Nepalu odnotował pozytywne odbicie w zeszłym roku, pomimo pandemii i kryzysu gospodarczego. Podczas gdy loty międzynarodowe z trudem osiągają poziom sprzed pandemii, ruch krajowy w Nepalu odnotował 15% wzrost. Jednak państwowe linie lotnicze Nepal Airlines nie były w stanie wykorzystać tego odbicia, ponieważ z powodu złego zarządzania wycofały się z większości swoich krajowych operacji.
Upadek Nepal Airlines
Nepal Airlines, niegdyś największy pracodawca w kraju i źródło dochodu w walucie obcej, ostatecznie upadły z powodu korupcji i złego zarządzania. W rezultacie linie miały trudności ze zbilansowaniem swoich ksiąg nawet w najlepszych czasach przed pandemią. Przez dziesięciolecia linia stopniowo traciła zaufanie społeczeństwa z powodu swojej konsekwentnej nieefektywności, co w konsekwencji zrujnowało jej plany rozbudowy międzynarodowej sieci połączeń długodystansowych.
Chociaż zarząd linii podjął kilka złych decyzji, najgorszą z nich była najprawdopodobniej decyzja o zamówieniu i sprowadzeniu sześciu chińskich samolotów: dwóch MA60 i czterech Y-12 w latach 2014-2018. Pomysł był taki, aby te sześć samolotów wykorzystać na niezadłużonych trasach górskich i przyciągnąć w ten sposób więcej pasażerów. Choć pomysł rozbudowy floty nie byłby zły, przewoźnik marnował pieniądze, a eksploatacja chińskich samolotów kosztowała więcej, niż ich sprowadzenie. W związku z tym, że chińskie samoloty stały się nieopłacalne, pięć pozostałych turbośmigłowców zostało uziemionych, aby zapobiec dalszym stratom Nepal Airlines. Nawet po uziemieniu samolotów koszty operacyjne flagowego przewoźnika spadły, ale nadal musiał on płacić składki ubezpieczeniowe za flotę i części zamienne.
Przez to, że przewoźnik wciąż jest zadłużony po szyję i ma poważne kłopoty finansowych, szef linii, Dim Prasad Poudel, przedstawił Ministerstwu Lotnictwa Cywilnego cztery opcje wyeliminowania chińskiego samolotu ze swojej floty. Pierwszą opcją było zwrócenie się do chińskich producentów samolotów o ich odkupienie. Drugą opcją było wydzierżawienie samolotów zainteresowanym nepalskim operatorom. Trzecią propozycją było wystawienie samolotów na aukcję w drodze konkurencyjnych przetargów na całym świecie. Wreszcie czwartą inicjatywą było poszukiwanie chińskich lub międzynarodowych firm lub banków zainteresowanych ich zakupem lub leasingiem.
Ostatecznie zdecydowano wtedy, że Nepal Airlines wydzierżawi uziemione samoloty i podobno zakończono już przygotowania. Niestety, szef linii lotniczych Poudel wpadł w tarapaty z powodu zamiaru prywatyzacji przewoźnika, a przez politykę i ciągłe zmiany przywództwa, decyzja o leasingu została unieważniona i nigdy nie powrócono do tego pomysłu. Aż do teraz.
Czytaj też: Niemiecki Condor otrzyma w leasingu 19 amerykańskich Airbusów
Oferta leasingu
W swoim zapytaniu ofertowym nepalski flagowy przewoźnik zaoferował leasing pięciu uziemionych samolotów. W ramach suchego leasingu linia lotnicza udostępni jedynie samolot, bez załogi i personelu naziemnego. O okresie dzierżawy zdecydują złożone oferty, składane przez linie lotnicze posiadające ważny certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) i co najmniej jeden samolot w swojej flocie. Mówi się, że Nepal Airlines zapewni również szeroki zakres części zamiennych i narzędzi wraz z samolotami, które są obecnie uziemione na lotnisku w Katmandu.
Rejestracja samolotu | Miesięczna stała stawka leasingowa (w dolarach) | Stawka za cykl lotu (w dolarach) | Stawka za godzinę lotu (w USD) |
MA-60 9N-AKQ (MSN 1007) | 78 097 | 700 | 563 |
MA-60 9N-AKR (MSN 1008) | 69 980 | 704 | 564 |
Y12E 9N-AKS (MSN 26) | 29 416 | 80 | 112 |
Y12E 9N-AKT (MSN 27) | 32 886 | 95 | 141 |
Y12E 9N-AKV (MSN 29) | 33 785 | 101 | 151 |
Zakup sześciu chińskich samolotów miał oznaczać początek nowej ery dla Nepal Airlines, co było o tyle istotne, że flagowy przewoźnik zmienił nawet swoje klasyczne czerwono-niebieskie pasy na bardziej nowoczesny wygląd. Niestety, od samego początku stały się one finansową katastrofą. I choć przewoźnik jest nastawiony na suchy leasing samolotów, maszyny mogą być zardzewiałe z powodu korozji na metalowych powierzchniach i komponentach.
Biorąc pod uwagę, że linia lotnicza jest w trudnej sytuacji finansowej, można się zastanawiać, czy i w jaki sposób części zamienne, które miały zostać dostarczone, znalazły się w jej posiadaniu, zwłaszcza, że pięć samolotów było uziemionych i w znacznym stopniu nietkniętych przez dwa lata. Podczas gdy nadzieja dla potencjalnych najemców może wydawać się niezwykle ponura, Nepal Airlines ma nadzieję, że w końcu uda się pozbyć floty pięciu kosztownych samolotów.
Czytaj też: Nepal kroczy drogą Sri Lanki i już jest na skraju bankructwa
Znajdziesz nas w Google NewsPrzez sankcje Aeroflot musi rozmontowywać samoloty na części
2 Komentarze