KolejowyTransport

Popularność polskiej kolei rośnie. Zanotowała nowy rekord

W ciągu III kwartałów 2022 r. polska kolej przewiozła 282 mln pasażerów. To najwięcej od 2001 r.

Opinie o kolei w Polsce są różne. Faktem jest jednak, że coraz częściej korzystamy z jej usług. Popularność polskiej kolei rośnie, na co wskazuje rosnąca liczba pasażerów. Tylko przez pierwsze dziesięć miesięcy tego roku polska kolej przewiozła rekordowe 282 mln podróżnych — najwyższy wynik od 2001 r.

Popularność polskiej kolei rośnie

Polska kolei zanotowała rekordową liczbę pasażerów od 2001 r. Jak wskazuje Polski Instytut Ekonomiczny w swoim Tygodniku Gospodarczym nr 49/2022, w okresie od stycznia do października br. polscy przewoźnicy kolejowi obsłużyli blisko 282 mln podróżnych. Polacy wracają na kolej po czasie pandemii COVID-19. Tegoroczny wzrost jest wyraźnie widoczny w stosunku do poprzednich pandemicznych lat. W pierwszych trzech kwartałach br. z usług kolei skorzystało 98 mln więcej pasażerów niż w 2020 r. i 84 mln więcej niż w 2021 r.

Przez cały 2020 r. polską koleją podróżowało 209 mln osób. W 2021 r. wynik ten był już lepszy i wyniósł 245 mln. Już jednak wiadomo, że z końcem tego roku wzrost będzie znacznie większy.

To nie tylko kwestia wzrostu po okresie ograniczeń pandemicznych. W 2019 r. w III kwartale podróżowało 3 mln mniej pasażerów niż w tym roku. Na co jednak wskazuje PIE, gdy porówna się jedynie ostatnie okres maj-październik 2019 i 2022 r., wzrost będzie bardziej okazały. Wyniósł on 15,5 mln osób, czyli 6,7 proc.

Zobacz też: Polski transport kolejowy zagrożony! Przewoźnicy apelują o pomoc

Najszybciej rozpędza się Intercity

Największy wzrost udziału w przewozach kolejowych zanotowały PKP Intercity. W trakcie III kwartałów br. przewoźnik obsłużył 17,4 proc. pasażerów. Odsetek ten systematycznie rośnie w ostatnich latach. Trend wzrostowy rozpoczął się w 2014 r., kiedy to udział PKP Intercity w przewozach wynosił 9,49 proc. i rósł do 2018 r. do poziomu 14,87 proc. W 2019 r. zanotowały nieznaczny spadek do 14,55 proc., mimo to obsłużyły wtedy rekordową liczbę 49 mln pasażerów. Następnie trend został przerwany przez pandemię.

W tym roku wiadomo, że również i ten rekord zostanie pobity. Już kilka tygodni temu PKP Intercity odnotowała przewiezienie 50 mln pasażera w 2022 r. Niewykluczone, że wzrost spółka zawdzięcza inwestycjom w nowy tabor, wprowadzeniu specjalnej promocji, pozwalającej na zakup biletów w okazyjnej cenie oraz sytuacji na rynku paliw, która zachęca Polaków do przesiadki na zbiorowy transport. PKP Intercity obsługuje połączenia dalekobieżne, międzymiastowe.

Największy udział w przewozach kolejowych wciąż posiada spółka Polregio. Wynosi on obecnie 25,5 proc. Przedsiębiorstwo jest organizatorem przewozów regionalnych, a pociągi są zamawiane i finansowane przez samorządy wojewódzkie. Z usług Polregio korzysta w ciągu roku ponad 70 mln pasażerów. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

Kolej musi być atrakcyjna dla pasażera

Jak wskazuje PIE, w 1990 r. polska kolej obsługiwała rocznie 790 mln osób, jednak wówczas na 1000 mieszkańców kraju przypadało 138 aut. Obecnie na tę samą liczbę Polaków przypadają 664 samochody. Aby skutecznie konkurować o klienta, polska kolej musi być w stanie zapewnić komfortową podróż. Głównym czynnikiem, dzięki któremu może przekonać Polaków do korzystania ze swoich usług, jest cena. Ale nie tylko ona. Niezmiernie ważna jest chociażby punktualność, częstość połączeń, szybkość przejazdu czy obsługa dodatkowa, taka jak łatwa i szybka możliwość zakupu biletu. Częstość połączeń wydaje się tu niezmierna ważna. Jak wskazują wyniki badania przeprowadzonego w 2020 r. przez dr Katarzynę Piotrowską i dr Katarzynę Staszyńską-Zagórską z Akademii Leona Koźmińskiego, dla 70 proc. Polaków jedną z największych wad korzystania z kolei jest konieczność dostosowania swoich planów do rozkładów jazdy.

W badaniu PIE przeprowadzonym w listopadzie, 52 proc. Polaków stwierdziło, że jest gotowych przesiąść się na transport publiczny lub rower w związku z rosnącymi kosztami energii.

Zobacz też: Globalna inflacja, na skutek podrożenia transportu, wzrośnie o 1,5 pkt proc.

Popularność polskiej kolei rośnie, ale potrzebne są inwestycje

Mankamentów polskiej kolei nadal jest sporo, co skutecznie zniechęca część Polaków do korzystania z jej usług. Aby popularność polskiej kolei dalej rosła niezbędne są inwestycje w infrastrukturę, tabor i poprawę warunków funkcjonowania.

Jak donosi PIE, niedawno podpisano umowę na odbudowę 100 km tras kolejowych w woj. śląskim o wartości 1,5 mld zł. W poprzednim roku PKP Intercity ogłosiła kontynuację programu o wartości 19 mld zł „Kolej Dużych Inwestycji” na lata 2021-2031. Spółka w ostatnich latach inwestuje też w nowy tabor. Kolej, jako element Europejskiego Zielonego Ładu, będzie zajmowała ważne miejsce. Szansę na jej rozwój daje też budowa CPK.

Austriackie koleje wzmocnią działalność w Azji. Chcą ominąć Rosję

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button