KolejowyTransport

Estońska lokomotywa C30-MF dopuszczona do użytku w Finlandii

Estońska lokomotywa spalinowa C30-MF wyprodukowana w estońskich warsztatach Operail w Tapa została dopuszczona do użytku w fińskiej sieci. Agencja transportowa Traficom wydała zgodę po trwającym prawie rok procesie testowania, certyfikacji i szkolenia maszynistów. C30-MF ma być używana do manewrowania w porcie Kotka, zamiast lokomotyw głównych towarowych Operail Wabtec/Tülomsaş PowerHaul.

Estońska lokomotywa już w Finlandii

Estońska lokomotywa jest wariantem rodziny C30-M firmy Operail, wyprodukowanym z wykorzystaniem ram i podwozia lokomotywy GE С30-7Ai z modułami zaprojektowanymi przez CZ Loko oraz silnika wysokoprężnego Caterpillar 3512C HD o mocy 1 550 kW z przekładnią AC-DC.

Operail rozpoczął projekt C30-M w 2016 roku, około 90 lat po tym, jak lokomotywa została po raz ostatni zmontowana w Tapa, a swój pierwszy produkt zaprezentował jesienią 2018 roku. Do tej pory wyprodukowano 12 lokomotyw do pracy manewrowej i towarowej.

C30-MF zawiera różne modyfikacje do użytku w Finlandii, w tym zmiany w systemach tankowania i radiowych. Koła zostały przeprofilowane, aby uwzględnić nominalną różnicę w rozstawie osi pomiędzy estońskim 1 520 mm a fińskim 1 524 mm.

Czytaj też: Finlandia skonfiskowała rosyjskie wagony towarowe. Prawie 900 sztuk!

Estońska lokomotywa do manewrowania w porcie

Sześcioosiowa C30-MF waży 135 ton, przy nacisku na oś 22,5 tony, a jej prędkość maksymalna wynosi 100 km/h. Lokomotywy C30-M zostały nazwane na cześć byłych zawiadowców stacji Tapa. Estońska lokomotywa dla Finlandii została nazwana „Jakob” na cześć Jakoba Roplika, który zarządzał stacją w latach 1940-41.

C30-MF ma być używana do manewrowania w porcie Kotka, zamiast lokomotyw głównych towarowych Operail Wabtec/Tülomsaş PowerHaul. Operail Finland będzie początkowo eksploatował jedną lokomotywę C30-MF, ale wyraził również zainteresowanie wersją zdalnie sterowaną. Prezes Operail Raul Toomsalu powiedział, że C30-MF znacznie ułatwi operacje w porcie, ponieważ została zaprojektowana specjalnie do manewrowania.

PowerHaul ma kabiny na obu końcach, więc aby zmienić kierunek jazdy, maszynista lokomotywy musi za każdym razem pokonać korytarz, aby przejść do drugiej kabiny. Natomiast C30-MF może być obsługiwana w obu kierunkach z tej samej kabiny. Ponadto C30-MF ma bardziej odpowiednią przekładnię do pracy manewrowej i jest znacznie krótsza – wyjaśnił.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Koleje Słoweńskie ogłosiły przetarg na dwunapędowe lokomotywy

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button