MorskiTransport

Norweski armator zamówił dwa neutralne węglowo kontenerowce

Norweski armator MPC Container Ships zakontraktował w chińskiej stoczni Taizhou Sanfu Ship Engineering dwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla nowe statki o pojemności 1300 TEU. Neutralne węglowo kontenerowce zostaną dostarczone w drugiej połowie 2024 roku.

Neutralne węglowo kontenerowce dla Norwegów

Neutralne węglowo kontenerowce wyposażone są w silnik na podwójne paliwo, który umożliwia pracę na metanolu i konwencjonalnym MGO. Firma stwierdziła, że zamówienie to pozwoli jej „wykonać znaczący krok naprzód w jej zobowiązaniu do stosowania rozwiązań neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla w regionalnym handlu kontenerowym”.

Statki objęte 15-letnim czarterem czasowym dla North Sea Container Line AS (NCL), wspieranym przez CoA z różnych stron, w tym 15-letnie CoA z norweską grupą przemysłową Elkem ASA. Cena kontraktowa w wysokości 39 mln dolarów za statek jest pokryta przez zakontraktowane przepływy pieniężne z 15-letniego czarteru czasowego z NCL przy początkowej stawce ~16 300 euro/dzień, przed mechanizmami korekty inflacyjnej.

Transakcja zapewni widoczność zarobków do 2040 r. wspierając politykę dystrybucyjną MPCC, bez negatywnego wpływu na oczekiwane dystrybucje w 2022/2023 r. – podała spółka.

Projekt otrzymał 13,7 mln koron norweskich od Enova, należącego do norweskiego Ministerstwa Klimatu i Środowiska, oraz 60 mln koron norweskich z funduszu NOx, funduszu norweskiego sektora biznesowego na rzecz redukcji emisji. Właścicielami statków będą w większości MPCC (90,1%) wraz z Topeka MPC Maritime AS (9,9%), spółką joint venture pomiędzy Topeka Holding AS (zeroemisyjna spółka żeglugowa należąca do Wilhelmsen Group) i MPC Capital AG.

Czytaj też: Start-up opracowuje elektryczne statki towarowe z wymienialną baterią

Neutralność transportu morskiego

Neutralne węglowo kontenerowce to nie jedyna inwestycja Norwegów w zero- lub niskoemisyjne statki. W kwietniu norweska firma transportowa Egil Ulvan Rederi, spółdzielnia rolnicza Felleskjøpet AGRI oraz niemiecka firma produkująca materiały budowlane HeidelbergCement otrzymały 100 milionów koron norweskich (11,3 miliona dolarów) wsparcia od norweskiego przedsiębiorstwa rządowego Enova na pierwszy na świecie masowiec napędzany wodorem.

Samowyładowczy masowiec napędzany wodorem „With Orca” ma zostać ukończony i oddany do użytku w 2024 roku. W planach jest transport kruszyw dla HeidelbergCement i zboża dla partnera Felleskjøpet z Zachodniej Norwegii do Wschodniej Norwegii i odwrotnie, przy wykorzystaniu bezemisyjnego transportu.

Enova wspiera technologie klimatyczne jutra. Jest to kompleksowy i dobrze dopracowany projekt o wysokim poziomie innowacyjności, który może przyspieszyć odnowę floty w tym segmencie – powiedział Nils Kristian Nakstad, dyrektor generalny Enova.

Czytaj też: Wenezuelczycy szukają tankowców do przewozu ropy, licząc na zniesienie sankcji

MPC Container Ships zamawia dwa statki na zielony metanol

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button